Askøy rundt (25.02.2017)  4

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Follestad (60m)
Endpoint Ravnanger terminal (58m)
Characteristic Jogging
Ascents Folleseåsen (166m) 25.02.2017 09:29
Kolbeinsvarden (231m) 25.02.2017 10:20
Dronninga (190m) 25.02.2017 11:26
Ospåsen (170m) 25.02.2017 12:17

En langtur på en lørdag hvor jeg var hjemme alene. Tok en tidlig buss via Bergen sentrum til Stølen på Askøy. Valgte å ta turen som en treningstur, så jogget stort sett hele veien. Var 2-3 cm nysnø på havnivå og 6-7cm på de høyeste "toppene". Fulgte gangveier, skogsveier og stier nesten hele veien, noe som gjorde turen relativt enkel. Den største utfordringer fra de isete partiene som ikke alltid var like lette å øyne på, grunnet snøen som lå oppå. Dette var værst nord for Kolbeinsvarden. Miste en del tid her, men kunne holde greit tempo resten av turen. Turen hadde nærmere 700 høydemetre, og var cirka 27km lang. Brukte omtrent like mye tid på denne joggeturen som jeg ville brukt på en maraton.

Bilde fra den første toppen. Denne ble nådd bare 10 minutter etter start.

Høyeste fjelltopp i Askøy kommune!

I et til dels stusselig snøvær møtte jeg ikke på så alt for mye folk (ca 10 stk), men møtte altså denne lille krabaten her!

En topp med litt dårligere utsikt enn Kolbeinsvarden, men ellers fint. Gode skogsveier nesten helt til toppen, og god sti på slutten.

Vurderte å droppe denne toppen, da jeg ble litt lei, og toppen så ut til å ligge fryktelig langt unna Ravnanger. Hadde cirka 70 minutter på meg før bussen skulle på fra Ravnanger bussterminal. Klarte heldigvis dette, og turen ble dermed svært vellykket.

Tror jeg stort sett valgte raskeste og beste rute. Eneste ulempen var at det i perioder ble lange strekninger med asfalt, noe jeg kjente godt i leggene etterhvert. (For ikke å snakke om dagen derpå... ;) )