Treningstur på Kvittinden - Husk skibriller neste gang (13.03.2017)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Ascents Kvittinden (933m) 13.03.2017

Glemte skibrillene, så skjedde dette

Det var en mildværsdag utenom det vanlige. Regnet hadde selvsagt gjort comeback og skal tydeligvis herje denne uken. Jeg lot ikke dette gå utover lysten på tur. Det var uansett opplett da jeg satt meg i bilen og kjørte til Finnfjordbotn etter jobb. Planen var å gi bon pinne opp til toppen av Kvittinden. Jeg hadde pakket en liten sekk med det mest nødvendige. Tykkere jakke, en flaske med saft, en ekstra lue og hals, tykke hansker, litt mat, GPS og pløsene til støvlene. Det eneste jeg ikke hadde tatt med, og som skulle vise seg å bli veldig avgjørende for en behagelig retur, var skibrillene. Jeg kommer tilbake til det.

Jeg parkerte ved glattkjøringsbanen ved Finnfjordeidet og var snar med å få på meg skiene og sette i marsj oppover lien. Det var mildt og vindstille og det var behagelig å gå. Så behagelig at jeg verken trengte lue eller hansker. Jeg kunne gå i tynn treningsjakke. Snøen hadde blitt fuktig, men regnet hadde ikke gjort særlig stor skade foreløpig. Over tregrensen var det kaldere og da jeg nærmet meg toppen, var det tørr snø og snøføyke i luften. Her var det ikke tegn til regn og mildvær.

Jeg brukte nøyaktig en time opp til toppen. Her oppe var det tåke og kald vind. Søkte ly bak varden og tok på meg mer klær. Så ikke mer enn to meter foran meg her oppe. Hadde ikke tenkt å bli der så lenge uansett.

Det begynte også å snø kraftig og jeg røsket av fellene, tok en slurk med saft og startet på returen. Plutselig oppdaget jeg at jeg hadde glemt skibriller. Jeg tenkte ikke med en gang på det som noen stor tabbe. Hadde jo hatt flere turer i år uten skibriller, men nå snødde det bra. Ned fra toppen var det nydelig føre. Jeg startet nedover, men måtte stoppe etter 20 meter fordi jeg ikke så en dritt. Prøvde igjen, men måtte stoppe på ny. Det brant i øynene og etter å ha kjørt noen hundre meter ned, føltes som om øynene var hovnet opp. Jeg forbannet hele situasjonen. Føret var nydelig, og hadde jeg hatt skibriller, kunne jeg gitt gass og utnyttet det. Det var helt sinnsykt frustrerende. Klarte etterhvert ikke ta mer en to svinger før en ny stopp måtte gjøres. Jeg måtte ty til diverse gloser. Heldigvis var jeg alene og kunne rope så høyt jeg bare ville.

Verre skulle det bli. Jeg ble så irritert at jeg bestemte meg for å drite i om jeg ikke så noe. Dette føret skulle utnyttes. Sporene jeg hadde laget opp, brukte jeg som utgangspunkt og holdt meg på siden av dem hele tiden. Plutselig kjenner jeg at vestre fot treffer et hardt underlag og jeg hører en høy hakkelyd. En lyd alle skikjørere bare grøsser av. Jeg blir med det samme satt ut av spill og flyr nedover. Jeg lander i dyp snø og hodelykten flyr av. Den ene skien stopper. I det jeg skuer etter den andre, blir jeg stående å se på at den kjører sin egen vei nedover. Jeg snur meg og gruer meg til å se på skien som traff steinen. Jeg snur den forsiktig. Stårkanten står ut og deler av sålen er skrapet vekk. Jeg tar den i hånden og stamper nedover for å jakte på den andre skien. Jeg bestemte meg for å ikke bli sint. Jeg måtte bare drite i det. Heldigvis hadde jeg flaks. Den andre skien hadde stoppet. rett før kanten på en diger knaus. Jeg fikk på meg skiene igjen og kjørte rolig og forsiktig nedover i lien og ned til bilen.

Da jeg kom helt ned, så jeg at skaden ikke er så alvorlig som jeg først antok. Skien kan fint brukes, men stålkanten er ødelagt midt på skien. Disse skiene har fått nok reparasjoner og jeg hadde uansett bestemt meg for å pensjonere dem etter denne sesongen. Da ble det altså tap av kanongode forhold og en stk skadet ski, bare på grunn av at jeg glemte skibrillene. Da vet jeg i hvert fall hva jeg skal ha fast i sekken på dager med usikre værforhold fra nå av. Ellers har jeg ikke mer å si. Det ble en fin tur opp til toppen. Eventyret ned igjen, kan jeg le av i ettertid. Jeg vinner!