Gråhøe i Reinheimen (11.03.2017)  6

Written by waaktaar (Kalle)

Ascents Gråhøe (2,014m) 11.03.2017
Går 20 meter bak Tor-Even og hater litt - men så kommer sola!

Etter et mislykket forsøk på Gråhøe for noen uker siden var det på ny klart for tur inn i Reinheimen. Startet 0800 fra Billingen i -15 og litt vind. Det var pisskaldt, og jeg gikk og tenkte på at det kanskje ikke gikk denne gangen heller, men så kom sola! Med ett ble alt mye bedre. Vinden løyet også litt og når vi begynte å nærme oss Skarvedalen ble det sågar skikkelig påskestemning. Ved 1611-punktet rett før oppstigningen for alvor startet tok vi en lang lunsj. Deretter på med feller igjen og videre opp på sørsiden av Gråhøe. Holdt avstand til hverandre her, da det var bratt nok i bakken ovenfor til at vi kunne fjernutløse et skred. Videre lett til topps.

På toppen var det en del vind, så det ble bare et par bilder før vi fjernet fellene og rant ned. Nydelig føre nedover, 10-15 centimeter med relativt lett styresnø gjorde nedfarten til en lek. Det var også ganske god gli i sporene våre, så vi kom oss kjapt ned mot Føysa. Nå hadde det skyet over, og lyset var her så flatt at det var nesten umulig å se om det gikk oppover eller nedover. Den lange bakken ned mot Billingen ble derfor forsert i snegletempo.

Men alt i alt hadde det vært en knallfin dag i fjellet. I motsetning til forrige tur her så vi ikke en levende sjel. Det var rart, men noe av skylden må nok yr.no ta, for de var en del mer pessimistiske til skydekket enn det som endte opp med å bli realiteten.