Langtjernkollen i Hedalen - Sør-Aurdals høyeste pf-topp (11.03.2017)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Langtjernkollen (1,149m) 11.03.2017

Hadde ærend i Hedalen, og kombinerte det med morgenskitur til Langtjernkollen, som har høyest pf (skarve 300 m) av alle toppene i Sør-Aurdal. Kjørte bomveien opp til Fledda, og konstaterte at bomavgiften ikke hadde økt siden 2012. Kvaliteten på brøytinga tilsa da heller ikke noe behov for økt avgift, og jeg var glad for at jeg var tidlig ute denne dagen, mens snøen var tålelig fast og fin.
Parkerte på Fledda p-lomme, og fulgte fint preppa skispor de første 1,5 km, før jeg tok av i løssnøen mot toppen. Dvs det var en kar som nylig hadde kjørt ned her, og hvis spor jeg fulgte et stykke.
Pent vær, men som det så ofte er; en del vind i høyden. Det er jo en bakdel med å være toppsamler; man oppsøker de mest vindutsatte stedene overalt.
Rev av fellene ganske snart på returen, og da skled jeg ned til bilen på godt under halvtimen.

Langtjernkollen 900 m foran...
Utsikt i alle himmelretninger:

På veien nedover kjørte jeg svært pent, i tilfelle det kom noen oppover i høy fart. Ikke alle steder de ville kunne passere min brede Vivaro. Plutselig ga veiskulderen etter, og all verdens ratting kunne ikke forhindre at bilen skjente i grøfta - godt innenfor brøytepinnene. Det var ergerlig. Spadde og herja en stund, før jeg ringte brøyteansvarlig, som snart kom med traktor heldigvis. Et ørlite napp med vinsjen, og så var alt på stell igjen. Takk skal du ha, men brøytepinnene her bør settes mer nøyaktig!

Bilen hvilte på issvullen/kanten av veien. Ikke snakk om å rikke på 1700 kg da...Sjekk brøytepinnen!