Haugafjellet i Fusa (04.03.2017)

Written by Stigun GSM

Start point P-lomme Sævareid nordøst (23m)
Endpoint Samme (23m)
Ascents Haugafjellet (541m) 04.03.2017
Finværslørdag. Planlagt tur til Fusa - igjen... I dag Haugafjellet. Parkerte Sævareid NØ i liten parkeringslomme like nedenfor skiltet stistart. Kjerreveistandard i begynnelsen og lettgått slakt nordover Sævareiddalen, etter hvert noe smalere sti. Bratt østflanke til Haugafjellet på venstre hånd hele veien helt til ankomst Sævareidvatnet. Nordøsteggen mot Haugafjellet starter her. Passerte til ca midten av vestbredden av vannet og tok til på nordøsteggen i sørvestlig retning. Fikk snart en bratt langsgående vegg på min venstre side som måtte følges et stykke før jeg kunne runde denne til venstre, og måtte gå litt østover igjen da videre fremdrift oppover høyre side av nordøsteggen så bratt og lite fremkommelig ut. Kom etter hvert opp på "kvasseste" nordøsteggen hvor jeg traff på flere småvarder, og videre greit oppover her, med et par brattere partier som stedvis krevde litt siksakking. Tiltagende snødybde fra ca 400 meter, etter hvert 20-30 cm, og framdriften ble noe hemmet av dette.
Snøtråkking. Fusafjellet bak venstre

Litt skyer fra sør, men stort sett minst halvsol, og definitivt godkjente værforhold. Høyeste punkt(GPS-målt ca 1 meter høyere enn vardet topp) noen timeter øst for varden.
Zoom mot Ulvanosa og Englafjell
Utsikt mot øst. Folgefonna i det fjerne

Super utsikt 360 grader rundt, og absolutt verdt noen minutters skue og fotografisk forevigelse
Utsikt mot Tysnes og Bjørnafjorden. Steinen skogkledd fjellparti til venstre

Matpakke sittende på stor, tørr stein et godt stykke nede på nordøsteggen på nedturen i absolutt tolerabel omgivelsestemperatur. Siste biten ned til Sævareidvatnet holdt jeg en mer direkte kurs direkte ned fra "hovedeggen", meget bratt på slutten, men uten behov for klyving. Anbefaler andre bestigere av dette fjellet å ta opp her, altså bratt opp mot NØ-eggen med en gang man ankommer Sævareidvatnet(mitt "ned-spor").