Vanylven: Storhornet og Lidahornet i noe trege forhold ;-) (23.02.2017)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Ascents Storehornet (686m) 23.02.2017 12:19
Olalidheida (570m) 23.02.2017 13:32
Lidahornet (568m) 23.02.2017 13:48

En nydelig dag på Eid med blå himmel og knapt en sky. Kroksleiven var superklar for tur i en vinterferieuke hvor været til nå ikke hadde vist seg fra den beste sida. Det var noen få minusgrader og nysnø helt ned til fjorden i dag. Bygevær var meldt men ikke store mengder. Jeg var superfornøyd med den blå himmelen som tydet på en flott turopplevelse :-)

De første bygene møtte meg på Ståheim der Kroksleiven sto tålmodig og ventet. Ved ankomst Fiskå var sola på vei igjennom og det lovet meget bra. Det lå Noen få cm med tørr og fin snø ved start men vi var litt spent på forholdene til fots i høyden. Stavene var blitt igjen hjemme og jeg angret litt på det.

Fulgte en traktorvei oppover som etter hvert gikk over til sti oppe ved kraftinntaket ved Strandaelva. Her fulte vi en merket sti oppover via Nykelen og opp til Storehornet. Ryggen var grei å gå og snømengden var helt innafor. Siste delen av ryggen bød på tidvis vindpåvirket dyp snø som gav oss en ekstra utfordring så og si resten av turen ;-) Det var iallfall umulig å gå i noe supertempo i dag, men vi tråkket glade og blide jamnt og trutt.

Bygene ble tettere opp mot Lidahornet og vi fikk derfor en bonusbestigning på Olalidheia på veien fordi vi plutselig hadde en smule feil kurs. Men vi hadde nok uansett plukket med oss :-) På Lidahornet satte vi oss ned for en matbit, men når haglbyger satte inn fra nord, var det bare å tusle nedover igjen. Vi vurderte å gå oppom Trollvasshornet som vi var 90 høydemeter unna, men vi var enige om å prøve å fote oss så godt vi kunne gjennom det krevende underlaget og heller satse på en pf 100 på hjemveien. Underlaget gav oss artige innslag underveis :-) Sola kom igjennom igjen da vi på returen nærmet oss Nykelen og det ble reneste påskestemnningen, ren nytelse !

Vel nede ved bilen igjen satte vi kursen hjemover igjen, med en innlagt stopp ved Tunheim hvor vi fikk med oss Tunheimshornet :-)

Avgang fra Gartneriet på Ytre Strand
Ryggen opp mot Storehornet
Nyken, hvor det var trimpost
Over Vanylsfjorden ser vi Vikafjellet og Storehornet 609 bak
Mot Storehornet
Vi ser østover fra Nyelen mot Litlebøra og Storebøra
Storehornet mot Storebøra
Fra Mørkevatnet ser vi mot neste må, Lidahornet
Vi sveiper innom Olalidheia og fortsetter mot Lidahornet
Nesten oppe på Lidahornet og vi skimter Storehornet og Trollevasshornet
Fra Lidahornet mot Olalidheia
Lidahornet, en velfortjent matøkt helt til haglbygene satte inn
Torleiv i godt driv på returen
Og der sank han jaggu nedi til livet, en av mange ganger i dag :-)
Fantastisk lys og glimt av Vanylvsfjorden
Innom Nyken igjen hvor vi kom inn på tråkket vårt igjen
Magisk lys og drivende byger