Hetlebakksåta, Breisteinsåta, Birkelandsnipa (21.02.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Hetlebakk parkering (160m)
Endpoint Hetlebakk (150m)
Ascents Hetlebakksåta (334m) 21.02.2017 15:04
Breisteinsåta (334m) 21.02.2017 15:11
Birkelandsnipa (288m) 21.02.2017 16:14
Visits of other PBEs Hetlebakk parkering (privat) (160m) 21.02.2017 14:45

Øyvind (Mayhassen) var på ukeskurs i Bergen og sendte hyggelig invitasjon til turer i nærområdet! Møtte Øyvind og en ny PB-venn Hans Ragnvald på Kokstad. Hans R. kommer fra Heidal i Gudbrandsdalen, men bor - og klatrer - for tiden i Lofoten. Det er jo nesten litt flaut å tilby profesjonelle klatrere småturer til fjellene i Bergen, men tur er tur og timeplan og årstid setter sine begrensninger.

Hetlebakksåta
Vi kjørte til Hetlebakk og fant et greit sted å parkere like ved stistart (plass til 2-3 biler). Stien går av mot venstre ved et gjerde, pukk-belagt og tydelig nok. Likevel klarte vi (jeg) å gå litt feil (rett frem) i starten før vi kom opp på hovedstien. Ta mot venstre opp en våt bakke der pukk-stien slutter. Slike små utflukter i feil retning skulle bli mer eller mindre symptomatisk for resten av turene til dette trekløveret! Men vi kom da greitt og raskt opp til toppen av Hetlebakksåta som er markert av en rød- og hvitmalt betongsøyle. Høyeste punkt er like innenfor søylen på en bergnabb. Fortsatte deretter til Breisteinsåta like ved. Korrigerer GPS-posisjonen for denne som lå litt for langt mot nord. Ned igjen samme vei.

Øyvind på liten P-plass for turen til Hetlebakksåta
Hetlebakksåta i Åsane, Bergen

Neste post på programmet var

Birkelandsnipa
Parkerte i starten av en traktorveg. Øyvind ledet an som stifinner. Det var ganske så vått i terrenget, og alle ble etterhvert søkk våte på beina. Som vanlig gikk praten lett og ubesværet, og før vi visste ordet av det var vi kommet adskillig for langt i feil retning på skogsveien. Korrigerte kursen, gikk nordover på bløt sti opp på en liten rygg før vi måtte litt ned igjen før vi nådde toppen av Birkelandsnipa. Øyvind unnskyldte seg med at han gjerne vil ha en litt lenger tur enn aller korteste rute når vi først var ute og gikk, og aller helst en rundtur .....!
Ned igjen skal Øyvind ha ære og berømmelse for å finne en meget god og fornuftig rute tilbake til bilen! Takk for en meget trivelig tur Øyvind og Hans Ragnvald!