Storhornet på Oppdal (18.02.2017)

Written by MonaK (Mona Kvernberg)

Ascents Storhornet (1,589m) 18.02.2017

Etter x antall år i barnebakken på skianlegg i Oppdal, var det endelig dags å rette blikket ut fra oppkjørte løyper i anlegg og få tatt seg en vanlig topptur på ski mens man tilbringer litt vinterferie på Oppdal (så klart). Eldstedattera/tenåringen var gira på å bli med og spente var vi da vi leita oss fram til parkeringsplassen på Breen Gård, etter å ha tatt av fra riksvegen i krysset mot Gjevillvassdalen. Vi bar skiene kun 200 meter før vi kom oss over på snøen. Føret var bra met et par cm kramsnø på hardt underlag. Litt regndråper i lufta på starten gjorde ingenting, og høydemetrene føltes lette å gå denne dagen. Denne turen består av ca 900 høydemeters stigning jevnt fordelt over ca 6 km. På 1300 meters høyde begynte sikten å bli noe dårlig, men takket være brøytestikker som indikerte ruta til topps opplevde vi det som trygt og fint å fortsette til steinhytta oppe på 1589 moh. Mye vind på toppen, men ingen problem når man kunne søke ly inne i steinhytta før retur.

Matpause på 1050 moh. Storhornet skimtes såvidt i bakgrunnen.
På 1300 meters høyde begynte omgivelsene å bli veldig hvite. Denne frøkna nekta å snu av den grunn.
Hytta og toppen skimtes.
Fornøyd Astrid på toppen.
Herlig å søke ly inne i hytta mens været tok ute. Her fikk vi både tatt av feller og regulert antrekk før retur.
Astrid ved varden. Et lite opplett her og vi skimta litt av Gjevillvassdalen. Kledelig genser utenpå dunjakka: " I know I ski like a girl, try to keep up ".
Mor og datter på tur.
Astrid renner iallefall fra mora si.
Fikk tilbake utsikten litt lengre ned.

Vinterferie

Written by otto 19.02.2017 07:56

Litt stang ut med været ser jeg. Får håpe det retter seg i løpet av uken..

Sv: Vinterferie

Written by MonaK 19.02.2017 08:52

Sant det, men dagen ble fin uansett den. Artig med nye fjell. Nå vet vi iallefall at hit vil vi tilbake, gjerne en dag vi kan nyte utsikten enda mer :-)