Trollvasstindan (14.02.2017)  6

Ascents Trollvasstinden (1,422m) 14.02.2017 12:18
Midtre Trollvasstinden (1,398m) 14.02.2017 13:32
Trollvasstinden Sør (1,419m) 14.02.2017 14:23

Finværsperioden vi har hatt gikk mot slutten og usedvanlig stabile snøforhold gav muligheter for bratte turer som normalt kan gjennomføres bare på våren. Jeg har i det siste blitt pustet i nakken på Moldepanoramalista og har følt 5 plassen blitt truet. Planla derfor å gå i min sterkeste utfordrer j_snorre sine fotspor på Trollvasstindane.

Fikk med meg olah (Ola Hovdenak) og startet fra Pusken ved Overøye i ti-tida. Svinkaldt i dalen men sol fra skyfrihimmel gav håp om god varme høyere til fjells. Skøyta langs skiløypa opp mot Litlevatnet og gjorde unna de 4 første km med god stigning på en halvtime.

Endelig på med feller etter en halv time med skøyting

På med feller og av med jakka før vi dreide nordover opp Ådalen. Sol, vindstille og hard skare. Målet var alle tre toppen på Trollvasstindeggen. Å gå hele ryggen anså vi som for tidkrevende vinterstid, men vi hadde med litt utstyr for å sikre oss mot eventuelle overraskelser langs ruta. At Kilian kom skliende nedover og møtte oss ved Ytste Brynebottsvatnet var jo en hyggelig overraskelse. Samtidig var det bare å forberede seg på litt høyere intensitet enn min marsfart.

Ryggen oppover mot nordtoppen

Det gikk jevnt oppover mot østryggen av Trollvasstinden. På ca 1100 moh satte vi igjen skia og tok på stegjern. Kilian tilbød seg å ta tauet og vi kranglet ikke på det. Flott rygg oppover, mest på snø, men også litt kravling på berget, noe mine aluminiumsjern likte dårlig. Ingen vanskelige partier så tauet ble liggende i sekken. Oppe ved varden var vi usikre om en bratt formasjon videre bortover ryggen var høyere. Kilian var ikke vanskelig å be og mens han demonstrerte vinterklyving på sitt mest spektakulære benyttet Ola og jeg "pausen" til å fylle på med mat og drikke. Punktet på ryggen var selvsagt lavere så vi slapp å sette liv på spill.

Nordtoppen
Kilian sjekker forholdene videre langs ryggen, bratt.
Dagens første topp

Ned igjen var det perfekte snøforhold for klabbing på stegjern, men det var stort sett det eneste negative vi kunne si om dagens påskesol.

Luftig langs ryggen

Mot Midtre Trollvasstind holdt vi høyden og kom inn i skyggen. Ikke knallhard skare, men det var enklest å ta skia på sekken og labbe rett opp med stegjern. Vi satset på at det gikk bra å komme opp fra nordsiden og fra ryggen var det bare et par enkle opptak før vi nådde toppen.

På veg opp til midttoppen
Fra midtttoppen mot sørtoppen

Herfra ble det endelig litt skikjøring. På sørsida av toppen fant vi noen flanker som sola hadde stelt fint med på formiddagen. Fikk noen flotte svinger før vi traverserte under Trollvasstinden sør inn til en smal renne som ledet opp mot toppen.

Her var det spor etter Jørn som gjennomførte deler av samme tur i måneskinnet forrige uke. På igjen med stegjern og for min del rett inn i rød sone og mjølkesyre over øra. Forsåvidt ikke overraskende når man skal prøve å henge på verdens raskeste mann i bratt terreng. Men etter noen ekstra pust i bakken og ett C-moment over skavelen var det slakk stigning opp mot toppen.

Opp renna mot Trollvasstind sør
Skavelen i toppen av renna

Fikk lurt inn litt drikke før vi gjorde oss klar til nedturen. Problemet var at vi låg langt foran tidsskjemaet og den vestvente sida vi hadde tenkt å kjøre ned knapt hadde fått sol på seg.

Fra sørtoppen og nordover mot midttoppen og nordtippen
Trollvasstind sør

Alternativet var å drøye turen ned med å gå ryggen fremover mot Fokhaugtinden, men med siste stigning friskt i minne var jeg mer enn fornøyd med å skrense på skaren ned til Dyrdalen. Skøytet frem til skoggrensa der vi takket Kilian for turen, før vi fortsatte ned til Pusken.
Klokket inn på ca 5 timer etter en særdeles innholdsrik tur, får håpe på flere slike utover våren

Start date 14.02.2017 09:54
(UTC+01:00)
End date 14.02.2017 15:08

Kult

Written by ArntO 14.02.2017 18:09

Fole at du som e i antatt svakest form måtte bære den største sekken!

Sv: Kult

Written by knutio 15.02.2017 15:31

Kilian fikk tauet, matpakka måtte jeg nesten bære selv.