Fusafjell - Fossabotnsnakkane og Skorafjellet (13.02.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Austre Stemmefjellsnakken (853m) 13.02.2017 13:37
Skorafjellet (821m) 13.02.2017 14:48
Visits of other PBEs Bomveg Sævellavatnet (190m) 13.02.2017 10:40
Kjøpmannavadet Parkering (250m) 13.02.2017 10:50

Nok en nydelig dag i Bergensområdet. Kontaktet Stig som for tiden er sterkt fokusert på nye Fusatopper og sonderte muligheter for turfølge. Det var umiddelbart ja og således ble det vår tredje mandags-ekspedisjon til nye PF 100 topper i Hordaland!

Tok av ved Sævill og kom ganske snart til Bomveg Sævellavatnet (kr 40) der vi betalte kontant i kassen ledsaget av ulvelignende hyl fra en kennel i nærheten. Skikkelig følelse av villmark! Fortsatt litt forbi Kjøpmannavadet Parkering over en bro til en P-plass for tur til Ådlandssetret. Herfra fulgte vi meget godt rødmerket sti langs SV-siden av Breivatnet 250 til Burlifjellet som er en grensetopp mellom Fusa og Samnanger. Stien var veldig isete, og det var meget nyttig kjettinger på støvlene! Stien går oppover i feil retning i forhold til det som var vårt første mål for dagen

Fossabotnsnakkane/Austre Stemmefjellsnakken
Muligens litt for ivrige forlot vi derfor stien ca. 500 moh og ga oss i vei oppover i terrenget som var lettgått med fast og fin snø, men noe skrått. Vi kom etterhvert opp til en bredere hylle ca. 600 moh - sikkert den samme hyllen elbow (Vegard Magnussen) brukte på sin tur til de samme toppene.

Lunchpause en nydelig februardag under Skorafjellet i Fusa

Vi fortsatte så oppover mot sør og SØ til vannskillet ved vestenden av Trollabotnstjørna 695. Derfra gikk vi elvedalen vest for Fossabotnsnakkane Nord, opp en liten stigning over fjellet øst for Fossabottsvatnet 754 og deretter greit videre til toppen. På toppområdet står der en liten steinvarde lengst nord, men vi var begge enige om at en liten knaus 20-30 m lenger sør var marginalt (ca. 1m høyere) og bygget en liten varde her på GPS 320282 6689823. Dette fjellpartiet er det klart høyeste i området, men ut fra opplysningen som fremkommer på in-zoomet kart ser det ut som om toppen egentlig burde kalles Austre Stemmefjellsnakken. Sjekker med Fusa kommune om hva de mener om saken.

Stig ved nyreist varde på topp 853 Fossabotnsnakkane/Austre Stemmefjellsnakken
Ny varde. Den gamle skimtes i bakgrunnen
Gammel/opprinnelig varde
Fra gammel varde sørover mot den nye som er markert av Stig
Ottanosi 965 i Fusa der vi var for en uke siden tok seg flott ut fra vest!
Mot Gjønakvittingen og Gavlen - Fusa-fjell i øst

Skorafjellet i Fusa
Retur samme rute ned til Trollabotnstjørna.

Heller og artig pyramideformet stein nord for Fossabotnsnakkane
På vei ned mot Trollabotnstjørna. Skorafjellet i bakgrunnen til venstre
Trollabotnstjørna 695. Ottanosi i bakgrunnen

Deretter greitt opp SØ-skråningen til toppen. Som nevnt i en tidligere turrapport er det rester etter et gammelt trig-merke nord på høydedraget. Men høyeste punkt er noen meter lenger mot sør der jeg laget en liten varde ved forrige besøk 11.3.2014.

Stig på toppen av Skorafjellet i Fusa
Siden det var "min" varde ble det et bilde av meg også
Rester etter trig-merke på Skorafjellet. Høyeste punkt i bakgrunnen helt mot høyre
Utsikt sørover mot Fossabotnsnakkane

Returen fra Skorafjellet

Navnløst vann mellom Svartatjørni og Markskilatjørni. Obs vanskelig terreng mot nord

Det så ut til å være veldig fint og lettgått videre nordover fra Skorafjellet. Vi valgte derfor å gå her for å komme inn på merket sti/rute til Burlifjellet for å følge denne tilbake til bilen. Dette gikk som planlagt helt til vi var litt forbi et lite vann vest for Svartatjørni. Vi var til og med så optimistiske at vi planla en avstikker opp til Burlifjellet som Stig ikke hadde vært på.

Men et stykke NV for det navnløse vannet støtte vi på problemer. Elven i det bratte skaret ned mot Markskilatjørnet var en eneste issvull og fristet ikke å forsøke seg på. Vi kløv opp på en rygg mot NØ og klarte med stor forsiktighet å ta oss ned den bratte skråningen mot en bekk.

Opp igjen på neste rygg (662-høyden), men her var det stupbratt ned mot NNØ, og helt uaktuelt å ta seg ned. Vi fulgte ryggen utover mot VNV. Det var bratt ned her også, men Stig lyktes med å finne en brukbar nedgang. Godt jobbet, Stig!

Vi hadde brukt såpass lang tid på å komme oss ned igjen på trygg grunn at vi valgte å droppe Burlifjellet. Fulgte rødmerket sti som går i slynger småkupert nedover i dalen. Overalt meget isete forhold slik at vi beholdt kjettingene på støvlene ganske langt nedover.

Tilbake ved bilen etter en flott og spennende tur i ganske vilt terreng etter knappe 6 timer. Min GPS viste turlengde på 13,5km og 900 hm. Tusen takk til Stig for nok en hyggelig tur og flott navigering!