Saltdalstinden (11.02.2017)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers) GSM

Start point Sørbotn bydelshus
Ascents Nordøst for Saltdalen (1,244m) 11.02.2017

Opprinnelig hadde ingen av oss trodd at lørdag skulle bli så fin da vi sjekket værmeldinga tidligere i uken, men det viste seg at godværet skulle vare litt lenge enn først antatt. Bra for oss. Renate og jeg hadde en avtale om å dra til Saltdalstinden men Tim og Johanna plutselig dukket opp på parkeringsplassen ikke veldig lenge etter oss, så naturlig gikk vi turen i lag. Dette skulle bli min fjerde tur til Saltdalstinden, som jeg mener er ett av de fineste skifjell i området. Derimot har jeg aldri sett utsikten fra toppen i ordentlig dagslys, enten på grunn av at det har vært midt i mørketida eller pga tåke.

På vei innover Saltdalen
Like før oppstigningen begynner for alvor
Endelig i sola igjen
Renate nærmer seg starten av traversen
I skyggen igjen. Maritinden sin 1045-topp sees i bakgrunn
Topphenget
På ryggen
Renate kommer opp til toppen

Man får en meget lett oppvarming med å gå 2,5km på en fin anleggsvei og det er kun glissen skog å gå gjennom. Ruten går opp vestsiden av elva i den sørvendte fjellsida mellom Maritindane og Saltdalstindane, et område som er nesten fritt for trær (hurra!) og er stedvis bratt. Vi brukte det fine spor som var allerede der. Saltdalstinden var tydeligvis ikke så ukjent som jeg først trodde! Det var et fint lag med løssnø på et gammelt skarelag, men ikke noe antydning til vindpåvirkning her. Vi fortsatte oppover mot traversen som skulle føre oss østover. Her der det brattheng både over og under traversen, så vi gikk med noe avstand mellom oss for å ikke belaste snødekket mer enn nødvendig. Jeg var faktisk mest bekymret for at traversen kunne vært litt isete, men jeg fikk en hyggelig overraskelse da snøen var myk og behagelig å gå på uten noe behov for skarejern.

Etter traversen var unnagjort ble det en god stund i skygge igjen, faktisk helt til vi kom oss opp til toppen. Store kontraster med det varme shortsvær vi hadde på traversen (ingen av oss gikk i shorts, men jeg mente at det varmt nok for å kunne gå i shorts akkurat der...). Det var litt artig å se tilbake på Maritindane fra denne vinkelen også. Det så ut som om noen hadde kost seg godt i den østvendte flanken ned fra den 1045-toppen. Pene puddersvinger!

Johanna og meg på toppen (bilde tatt av Renate)
Renate og utsikten mot vest/nordvest
Saltdaltindens 1324-topp
Da er vi i gang med en herlig nedkjøring!
Tim viser god stil ned topphenget
Johanna koser seg?
Ja, Johanna definitivt koser seg:)

Vi kom oss nesten helt opp til toppen med ski på beina, men jeg bestemte meg for å legge skiene igjen noen meter under toppen der det virket litt slitsomt å tråkke spor opp den bratte skråning. Herfra gikk vi alle til fots opp til selve toppen der vi endelig fikk møte sola igjen, Johanna var ihvertfall veldig glad for å se den! Det var en nydelig utsikt i alle retninger; mot nord på fastlandet, østover mot Lyngen, sørover mot andre fastlandstopper og vestover mot Malangenhalvøya. Selv om det var litt kjølig i vinden var vi alle godt kledd med dunjakker så det var ikke noe problem å være en liten stund på toppen for fotografering og for å spise noen brødskiver. Etter ca. 15-20 minutter begynte vi turen ned til skiene for å gjøre oss klare til nedkjøringen. Det var en herlig nedkjøring, spesielt hvor snøen hadde fått litt oppvarming av å ligge i sola! Fra skoggrensen og ned til hovedveien var det stort sett kald og lett puddersnø, så det var altså en bra avslutning på en veldig fin tur. Takk for godt selskap og en herlig tur Renate, Tim og Johanna :)