Vardafjellet, Opptur Bømlo (11.02.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Gilje skytebane (50m)
Endpoint Samme (50m)
Ascents Vardafjell (164m) 11.02.2017 14:01
Visits of other PBEs Gilje skytebane (50m) 11.02.2017 13:32

Etter en fin tur til Mørkadalsfjellet helt sør på Bømlo, var vi klar for vår siste Opptur-topp i denne kommunen:

Vardafjellet på Bømlo.
I Opptur-Hordaland boken er turen beskrevet fra Svortland skole som en rundtur. Vi valgte en kortere rute med Gilje skytebane som utgangspunkt. Det går av en relativt ny og fin grusveg fra Giljevegen på SV-siden av toppen. Vi kjørte inn til den store P-plassen med noen hus. Her pågikk det leirdueskyting. Fortsatte innover dalen så langt veien går. Der tok vi oppmot høyre og fant ganske snart en umerket, men bra tydelig sti oppover mot SV-ryggen på Vardafjellet.

Vardafjellet sett fra skytebane-området
Gjengrodd stistart ved enden av veien

Oppe på toppen etter ca. 30 min. Trig-punkt, varde og stang. Turbok under varden. GPS 287950 6633128, endel forskjellig fra PB-koordinatene som oppdateres.

Astrid på Vardafjellet på Bømlo
Flott ustikt vestover i havet
Siggjo sett fra Vardafjellet

Ned igjen omtrent samme vei med en unødvendig avstikker ned en mer tydelig sti som sikkert fører frem til annet utgangspunkt.
Vel tilbake på skytebanen fikk vi en mild irettesettelse av en skytter som gjorde oss oppmerksom på at det ikke var så smart å oppholde seg i området når det røde flagget var heist og skyting pågikk ....! Vi spilte uvitende, takket og bukket og lovet at det ikke skulle gjenta seg (ihvertfall ikke på Gilje skytebane)! Andre PB-ere er herved advart!