Loftskarstind-traversen, med vedheng (03.02.2017)

Written by Affen (Arnfred Iversen) GSM

Ascents Galtåtind (1,124m) 03.02.2017
Loftskartinden (1,190m) 03.02.2017
Snortungen (1,198m) 03.02.2017
Storaksla (626m) 03.02.2017

Første dag av årets topptur-helg sammen med Odd Arne, Ole, Johnny, Tor Helge, Pierre og Øystein.

Startet fra Kavli rundt 08:30.
Snortungen var første mål for dagen så vi krysset Skarelva et stykke nedenfor brua ved Loftskarsætra, der hvor bekken kommer ned fra Galtåbotn. Da kunne vi følge østryggen direkte mot Snortungen. Ryggen var veldig fin, og sola varmet godt. Når det etterhvert reiser seg mot toppen blir det bratt. Skarejern kommer godt med her. En liten rast på platået før høyeste punkt. Enkelte er rastløse for å komme videre ettersom de mener utsikten er så stusselig (...stående med ryggen til Trollveggen, Hornet, Vengetind, Kvanndalstind, Juratind, osv. osv. osv.) Stor humor! :-)

Hardt og isete i nordsiden ned fra Snortungen, så vi flekker av fellene. Litt staking og skøyting nordover blir det før vi kan droppe ned vestover. Nydelig solvarmet snø i flanken ned til sadelen mot Galtåtind! Med utsyn bortover eggen mot Loftskarstinden vurderer vi dette som skiterreng i dag. Overflaten i snøen er myk fra sola, og det er minimalt med hengende skavler. Bare å labbe ivei.

Vi tar en utvidet lunsj i den sjarmerende steinbua nedenfor Loftskarstinden. Her var det så koselig at vi nesten ikke får med oss at det skyer over ute. Her er det bare å få på seg skiene i en fart i tilfelle snøen begynner å fryse på igjen. Vi rekker det heldigvis. Nedkjøringen er kjempefin i flott solvarmet snø. Til og med skogskjøringen er bedre enn fryktet.

Vel nede i langrennsløypa så er det tid for den siste økta for dagen. Fellene blir satt på igjen for nye deilige 4 kilometer via Kavlisætra og opp til siste topp for dagen, den mektige Aksla.
Odd Arne argumenterer for fantastisk kjøring vestover ryggen, og vi andre protesterer ikke. Vi får testet glien på både lyng og bjørk nedover her.

Det er et knippe meget møre kropper som ramler inn døra på Sødahlhuset for noen burgere etterpå, før retur til Lensmannsgarden i Innfjorden.

Film fra dagen kan sees på Vimeo: https://vimeo.com/203161798

Odd Arnes

Written by j_snorre 09.02.2017 12:56

argumentasjon skjønner jeg at ofte, i beste fall, må kunne karakteriseres som syltynn suppe.

Sv: Odd Arnes

Written by Affen 09.02.2017 13:42

Neida, der er mye gode klumper i den suppa! På skala for karakterbygging så var ryggen fantastisk. Jibbe-gutta fra Oslobygda koste seg fra tue til tue :-)

• +

Sv: Sv: Odd Arnes

Written by j_snorre 09.02.2017 13:48

Sv: Odd Arnes

Written by oddis 12.02.2017 14:36

Hoho, argumentasjonen hadde holdt i hvilken som helst rettssal ☺️

Lever lenge på nedkjøringen fra Aksla.