Haram: Øygardsheia (04.02.2017)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Remmefjelltunnelen (120m)
Endpoint Renmefjelltunnelen (120m)
Ascents Øygardsheia (399m) 04.02.2017 17:51
Visits of other PBEs Remefjelltunnelen p-plass (120m) 04.02.2017 17:17

Etter den meget pene runden til Hellandshornet, Storfjellet og Urfjellet var jeg fortsatt meget gira på Øygårdsheia. Det var allerede begynt å skumres da jeg parkerte utenfor Remefjelltunnelen. Men først måtte jeg ha meg en god kopp kaffe og skifte til tørre klær og sko.

Det var derfor tidlig på med hodelykta da jeg starte på stien som jeg fulgte fra vestsida av tunnelen. Den fulgte linja oppover mot skaret. Oppe i skaret gikk det av en sti mot vest mot Gjerset. Her var jeg usikker på om jeg skulle fortsette å følge tråkket nordover, så jeg tok av på et tydelig tråkk mot toppen østover. Jeg er ikke helt sikker på om dette var helt rett. Det virket mer som et veldig tydelig dyretråkk og denne delte seg flere ganger. Jeg bare brøt meg av denne og kom meg omsider opp på den ryggen jeg mente var rett. etter en stund kunne jeg skimte antydninger til en slags hytte fremfor meg og noe refleks som blinket i lyset av hodelykta. Det viste seg å være merkingen oppover ryggen mot toppen. Det var også en hytte der, med integret utedo på ene ytterveggen... :-)

Herfra var det flott å følge refleksstikkene til toppen. Flott utsikt østover mot Vatne. Returen fulgte jeg stikkene tilbake mot hytta igjen og forsøkte å følge dem et stykke lenger. Før hytta delte stien seg og det gikk også av en merket rute ned mot Remme. Den ruta som jeg fulgte, dreide plutselig av vel mye mot nord syntes jeg og jeg lurte på om de kanskje førte til et annet utgangspunkt enn det jeg hadde ønsket. Gps sporet mitt sier det meste om den saken... Jeg dreide iallfall tilbake mot min opprinnelige rute ned mot skaret igjen for å unngå store omveier og det var problemfritt.

Godt fornøyd var jeg da jeg kom tilbake til bilen igjen og kunne derfra kjøre ut igjen til Søvik og småbåthavne på Terøya hvor det var godt og fredfylt å campe med bobilen og samtidig koble til strøm ;-) God mat, rødvin i glasset og planlegging av neste dags tur ventet meg!