Haram: Goaldet (03.02.2017)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Sanitetshuset (15m)
Endpoint Sanitetshuset (15m)
Ascents Goaldet (490m) 03.02.2017 14:48

Etter en ferjetur fra Haramsøya var jeg ferdig skiftet til tørt skift og klar for nok en øybestigning til toppen Goaldet. Jeg kjørte opp til Sanitetshuset og la straks i vei, vel vitende om at neste ferje gikk tilbake til Skjeltene om 55 min. Hvis jeg ikke rakk den, måtte jeg vente en times tid og det ville jeg unngå ettersom jeg ønsket å få med meg toppene også på Bjørnøya og Terøya før jeg tok kvelden.

Jeg la av gårde oppover Fjellveien som etterhvert går over til en god og tydelig merket sti helt til topps. Ferjemannen hadde tipset meg om at det var en steinbu like under toppen, utrolig hvor mange hytter og buer som finnes på toppene rundt om her... Her er såpass at man kan overnatte og fyre i ovnen! Jeg tok meg desverre ikke tida til å kikke på den da jeg heller prioriterte litt fotografering på toppen og ut fra et annet utkikkspunkt. Denne turen og toppen var i likhet med de andre øytoppene her ute eksepsjonelt flott og utsikten kan ta pusten fra en stakkar ;-) Jeg løp så ned til bilen igjen og rakk ferja med få minutters margin :-) Der møtte jeg samme ferjemannen igjen som bare ristet på huet og trodde jeg ikke var vel bevart :-)