Rørtjennfjellet og Skurvemyrheia (07.01.2017)  5

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Start point Øvre Haugtjenn p-lomme (145m)
Endpoint Samme (145m)
Ascents Rørtjennfjellet (291m) 07.01.2017
Skurvemyrheia (351m) 07.01.2017
Visits of other PBEs Øvre Haugtjenn p-lomme (145m) 07.01.2017

Skien pf > 100m

Rørtjennfjellet

Parkerte på p-lomme nedenfor Rørtjennfjellet etter å ha kjørt på skikkelig vintervei uten salt og søle.
Endel snø på åpne plasser så gamasjer ble satt på.
Gikk opp langs hogstfelt. Viste seg å være et dårlig valg svært glatt. Godt å ha med turstav om dagen. Gikk så raskt som mulig inn i skauen. Svært ulendt og flott terreng her. Tok det rolig i klyvepartier på bart fjell, men gikk greit opp til toppen. Lite utsikt og tilslørt sol gjorde at jeg droppet pause på toppen.
Tok en litt mer østlig rute ned igjen, mye mindre ulendt her men bratt nedstigning den siste biten ned til veien.

Skurvemyrheia

Fortsatte et kort stykke på vei før jeg tok av traktorvei opp mot sørryggen av Skurvemyrheia.
Fortsatte opp sørryggen greit og problemfritt, uten særlig glatte partier.
Flott variert og urørt blandingsskog oppi her. Oppe på topplatået var det lettgått lynghei.
Sola hadde for alvor trengt igjennom morgensløret og varmet godt der du traff den.
Ble pause med klestørk på en åpen knaus på nedfarten med sola godt plassert i fjeset.
Videre greit ned til vei og bil.