Tømmerås i Ski - KT nr 38 (18.12.2016)

Written by Harex (Harald Johansen) GSM

Start point Krokhol golfbane v/bommen (150m)
Ascents Tømmerås (313m) 18.12.2016
Visits of other PBEs Krokhol Golfbane parkering (150m) 18.12.2016
Ski i Akershus (140m) 18.12.2016 10:25

Dagens første turmål var Tømmerås (313) i Ski kommune. Rakk ikke denne før mørket kom på forrige tur sør i Akershus, og gledet meg til dnne toppen som skal ha god utsikt. Kjørte til Krokhol golfbane (Rv 155 fra E18 mot Enebakk) og parkerte på andre siden av golfbanen like før bommen. Mine turkamerater Alma og Mille var som vanlig mer enn klar, og kl 10.25 satte vi marsj. Ganske straks tok stien av fra veien, krysset en ny vei og startet stigningen. Det var lettgått og fint hele veien, og et stykke bak meg hørte jeg skravling hele veien oppover... Det var idyllisk ved islagte Paddetjønn og artig med Trollsteinen/Bjørneskallen. Det gikk opp og ned men fin sti, og her er det lagt mye arbeid med plankelegging over våte områder. Litte våte områder denne dagen, men litt is/glatt innimellom så jeg tok det rolig og pent. Stidele med skilting ca 400 m fra toppen. Fremme kl 11.15 Og ganske så riktig så var det utrolig flott usikt til å være kun 313 moh. Jeg så veldig langt, men litt dis vestover gjorde at jeg ikke kunne se Gaustadtoppen som visstnok skal kunne ses på gode dager. Mens jeg spiste nista mi fikk jeg også besøk av tre vokse damer som var tydelig fornøyd med å nå toppen (skravla gikk fortsatt...). Jeg tok en god pause på toppen og fant toppunktet ca 30m vest for benkene og kart/vegviser. Startet returen 1132, og etter lett lunting var jeg tilbake ved bilen kl 12.05. Turen sto absolutt til forventningene.