Sauafjellet; "not a walk in the park" (29.12.2016)

Written by Stigun GSM

Start point Brekkekleiva p-lomme (30m)
Endpoint Samme (29m)
Ascents Sauafjellet (539m) 29.12.2016
Julefri denne dagen, og som vanlig større planer enn de som faktisk ble gjennomført.. Bra vær da jeg kjørte gjennom Bergen, men ved ankomst Gullfjellet og Samnanger tett tåke og sipregn. Parkerte ved starten på den gamle militærveien ved Brekkekleiva parkering. Iflg. infoskilt hadde denne blitt anlagt i samband med 1. verdenskrig, og også brukt i 2. VK, og som øvelsesobjekt helt opp til 1980-tallet; opprinnelig anlagt som en forbindelse mellom Samnanger/Hardanger og Os/Ulven/Bergen. Veien snodde seg fint oppover i blandingsskog med bl.a. eik og hassel; vasset i eikeløv i starten, lenger oppe var stien omgjort til bekk i atskillige slyng oppover etter mye regn og ditto snøsmelting de siste par dagene. Bortsett fra mistrøstig vær var dette dog en trivelig vei å traske oppover. Etter noen hundre høydemeter rettet stien seg ut og terrenget ble mindre bratt, og jeg kunne ta den temmelig steile sørøstryggen til Sauafjellet nærmere i øyensyn. Valgte å "angripe" sørøstryggen fra øst hvor det så minst bratt ut, og da jeg kom i nærkontakt med bratteste del av ryggen åpnet det seg en trang og bratt men ikke luftig eller eksponert bekkekløft som jeg valgte å følge. Her var rikelig vannføring og noe løst, men greit å gå opp selv under dagens våte og sleipe forhold. Øverst i bekkekløften lettere terreng selv om fortsatt småbratt. Etterhvert tiltagende snødekke; av den våte og tunge typen, men hendigvis ikke veldig dypt. Tett tåke; og hammer bakom hammer materialiserte seg ut av tåken etterhvert som jeg avanserte oppover. Tilslutt var jeg oppe ved varden, med omtrent null utsikt. Sur vind og regn på grensen til fast form gjorde at jeg etter pliktskyldig fotoknips av varden snudde på hælen og tok samme vei nedover igjen.
Toppvarde; - og totalt manglende utsikt

Fikk meg et lite kutt i en finger som blødde overraskende friskt da jeg kløyv ned bekkekløften, sluttet ikke å blø før jeg var nesten nede ved bilen og hadde fått sånn noenlunde varmen i hendene tilbake.
Bekkekløft hvor jeg gikk opp, - og ned

Småutfordrende tur, særlig under dagens forhold; vurderer å komme tilbake hit under bedre værforhold.