Storsteinsfjell (29.12.2016)

Eikseterveien bom (344m) 29.12.2016 11:05
Heibu (510m) 29.12.2016 11:44
Himmelsenga (490m) 29.12.2016 12:03

29. desember, og turåret kan trygt sies å gå mot slutten. Men en liten fottur til skulle jeg klare å presse ut. Det var Storsteinsfjell (540 moh.) som ble plukket ut som dagens hovedmål. Med andre ord ble det nok en tur til Lier.
Jeg tok bilen inn til bommen på Eikseterveien og parkerte den på Eggevollen. Derfra var det å følge blåmerket sti opp til Storsteinsfjell. Det var glatt som fy i stien, men lite snø utenfor, så det ble til at jeg gikk parallelt med stien, i lyngen. 25 minutter senere var jeg oppe ved varden på Storsteinsfjell. Man ser med en gang at toppen har potensiale for storslått utsikt, men i likhet med Skimten har furuskogen vokst seg for tett til at potensialet blir realisert. Likevel ser man en del mellom trærne, og utsikten østover er fin.
På både vest- og østsiden av Storsteinsfjell skal det være grotter. Ikke slike med kilometerlange hulganger. Snarere er det snakk om litt hulrom i berget, stort nok til å gi et menneske eller to litt le for været. De ligger ørlite utenfor allfarvei, men med koordinater er de lette å finne. Heibu på vestsiden er den minste, mens Himmelsenga på østsiden er ferdig innrettet med to «soverom» og et grillsted. Jeg fant begge stedene uten problemer.
Bare et par hundre meter fra Himmelsenga ligger Askfjellet (495 moh.), mitt neste mål på turen. Det var en grei tur over dit. Kollen var i syne hele tiden. Og her er det i alle fall mulig å få et skikkelig blikk over Lier dersom man jobber seg litt ned på østsiden av kollen. Det er et stup på nesten 100 meters høyde der, så muligheten for sug i magen er absolutt tilstede.
Det ble noen bilder av den fine Lierdalen før jeg ruslet videre mot dagens siste mål, den uanselig navnede kollen Nordøst for Svarttjern (420 moh.). På Askfjellet ble jeg raskt fanget opp av en blåmerket sti som hadde riktig retning, så jeg fulgte den og endte opp nede ved Svarttjern. Derfra hadde jeg utsikt til kollen min på den andre siden av vannet. Da var det bare å komme seg over og følge åsryggen til topps. Kollen hadde den fordelen at det nettopp har vært hogst der så det var fin utsikt nord- og østover. Dagens laveste kolle hadde kanskje den beste utsikten.
For å fullføre turen fant jeg tilbake til den blåmerkede stien og fulgte den ned til Kleivdammen ved Eikseterveien. Derfra var det bare et par hundre meters gange opp til Eggevollen og bilen.
Årets siste fottur ble også den korteste med sine 6 kilometer. Og den ble unnagjort på drøyt 2 timer.