Røsstinden - Vega (29.06.2016)  5

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Røsstinden p-plass (80m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Gullsvågfjellet (733m) 29.06.2016
Røsstinden (737m) 29.06.2016

Norges største pf-topper
29.6.2016

HELGELANDSKYSTEN
I 2008 besteg vi høyeste punkt på Vega uten å besøke nabotoppen Røsstinden. Etter en natt i Brønnøysund tok vi 7.30 fergen fra Horn til Igerøya. Fortsatte forbi Gladstad og Åsen. Like ved tgangspunktet til Trollvasstinden er det et annet populært turmål som egner seg godt for turvante barn. Ved den gamle, grønnmalte taubanen starter en god sti som du følger i småbratt terreng opp gjennom løvskogen. Etter hvert krysset vi bekken, som er siste mulighet for påfyll av vann og litt ansiktsvask. Stien fortsetter gjennom dalen og går i en stor bue fra nord forbi stidelet til Tindbu. Underveis passerte vi både småsteinur og et par snøpartier før vi ankom den store masta på Gullsvågfjellet (733 moh.). Toppen var allerede inntatt av to barnefamilier som storkoste seg i det varme sommerværet. Herfra fikk vi en kort vandretur frem til Røsstinden (737 moh.), som ligger bare 400 meter unna Gullsvågfjellet i luftlinje. Etter å ha signert i gjesteboka returnerte vi på stien ned til Tindbu, en hytte som er åpen for alle.
(Fra boka Norges beste familietopper).

Gullsvågfjellet/Røsstinden

STED: Vega kommune i Nordland
HØYDE: 737 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 529 m
UTGANGSPUNKT: Bjørnlia 80 moh.