Store Sundhaugen Samnanger (19.12.2016)

Written by Stigun GSM

Start point Brekkekleiva p-lomme (33m)
Endpoint Samme (33m)
Ascents Store Sundhaugen (160m) 19.12.2016
Visits of other PBEs Brekkekleiva P-lomme (35m) 19.12.2016 11:30
Parkering ved Brekkekleiva p-lomme, samme sted som gammel militærvei fordi Sauafjellet starter. Hadde tenkt på Sauafjellet senere på dagen, men tiltagende tåke og regn gjorde at jeg valgte å ta denne presumptivt brukbare utsiktstoppen ved en senere anledning. Gikk rett ut i terrengeti sørøstlig retning, og etter få meter gikk jeg på et nesten helt ribbet hjortekadaver Vått og myrete, og da jeg ankom vestflanken av Sundhaugen var her bratt; stedvis meget bratt, særlig i begynnelsen, og jeg måtte ta i bruk hendene et sted og ta tak i steiner og einergrener for støtte på det sleipe underlaget. Før jeg startet kjøreturen hadde det vært høyt skydekke og bra sikt, men nå hadde tåken kommet sigende, og sikten kunne regnes i tosifret antall meter Kom opp på ryggen like vest for mobil(?)mast og fulgte toppryggen i sørlig retning
Et av to like høye toppunkter(det nordligste)

2 toppunkter med få meters mellomrom som ble målt like høye på GPS. Sjekket også en skogkledd kolle 100 meter eller så lenger sørvest, men denne var klart lavere. Ned igjen litt annet spor, dette anbefales i fall noen skulle finne på å bestige denne noe anonyme toppen via mitt GPS-spor.