Bjølla (18.12.2016)

Characteristic Ice climbing
Visits of other PBEs Brudgomsbjølla (860m) 18.12.2016 15:42
Holet P-lomme (860m) 18.12.2016 16:08

Erik var gira på isklatretur med middels vanskelighetsgrad i helga. Planen var to dager med overnatting i lånt hytte på Oppdal men juleaktiviteter gjorde at vi måtte nøye oss med søndagen.

Jeg foreslo Andy Capp i Gråura som en passe utfordring. Letteste adkomst er rappell fra toppen av fossen og da er det greit med litt dagslys. Vi parkerte derfor oppe på Rv70 rett vest for Lønset akkurat da dagslyset var på vei. Kort anmarsj gjennom skogen men vi måtte dessverre konstatere at bekken var åpen. Hårek på andre siden av dalen var også i sørgelig dårlig forfatning.

Da ble det Drivdalen igjen da.. Vi hadde snakket om Tøftfossen og den så ut til å være OK fra E6, men smal og sikkert ganske hard. Dagen var nå blitt så gammel at det trolig ville bli uttopping med hodelykt. Vi kjørte videre sørover.

Kongsvollfossen hadde Erik prøvd seg på 2 ganger i forbindelse med kurs/samling. Ingen av gangene hadde de kommet seg helt til topps. Dagens utgave så tynn ut både midt på og i toppen og sjansen for en tredje tur opp for å snu under toppen var stor. Vi kjørte videre sørover.

Bjølla var inne selv om det var tynt med is her også. Et annet taulag med kjentfolk drev og klatret der men det gikk greit. Vi klatret 5 lengder, totalt 2 fulle runder helt til topps før vi gav oss. Det ble en OK dag til tross for sørgelige isforhold i området. Yr gir ikke stor grunn til optimisme for ukene som kommer heller.

Svabekken var helt åpen så Andy Capp var ikke aktuell i dag.
Kongsvollfossen så tynn ut og fristet ikke.
God stemning på Bjølla.
Dagens nest siste rappell og hodelykta er akkurat slått på.

forhold

Written by kobbenes 18.12.2016 17:09

Korleis var det oppi der? Eg høyrde rykter om at det var dårlige forhold, så eg stakk på ski i staden denne helga.

Sv: forhold

Written by SturlaS 18.12.2016 19:33

Det var OK forhold på Bjølla. Tøftfossen så også helt OK ut fra vegen (men tynn og sikker ganske så hard). Resten av isene så dårlig ut. Vi studerte Kongsvollfossen med kikkert fra E6 og valgte den bort..