Dalskufjell (18.12.2016)

Written by siroho GSM

Start point Dalsbygda (67m)
Ascents Dalskufjell (343m) 18.12.2016 13:36

Dalskuefjell i Dalsbygda, Skotfoss, Skien

Snøfatting her i Grenland for tiden, men da er det mulighet til å bevege seg på beina rundt i skogen ennå. I dag ble det tur til Dalskuefjell fra Dalsbygda. Parkerte på en parkeringslomme. Det var allerede fire biler der da jeg kom. Hørte i løpet av turen at det var noen som var på jakt i området.
Turen startet på blåmerket løype og fulgte den helt rundt på vestsiden til høyeste punkt. Der var det en fin rasteplass og firhjulingstråkk opp til ei hytte. Jeg fulgte den og deretter tok jeg retningen mot toppen ved å følge ryggen oppover. Mange rygger her oppe så må passe på så en velger den rette. Mye forkastninger og skjæringer rundt omkring, men som regel greit å komme seg rundt. Flat topp, skulle nok ha ruslet ut mot kanten, men det for bli en annen gang.
Tilbaketuren ville jeg ta ned på østsiden av toppen, ned til den nye kraftlinja og så følge anleggsveien tilbake til bilen. Fint å gå nedover skrått vestover, så fant jeg den mindre bratte skjæret greit som fører ned til kraflinja. Derfra anleggsvei. Grov stein som til tider var litt glatte, og bratte var disse vegene også. Kom greit ned, men glad jeg hadde tatt med meg en stav i dag. Fin utsikt ved den øverste masta. Her stod det en enslig furu og den var populær for noen fuglekonger som kom flyvende. Arting med litt liv nå på de mørkeste dagene av året. Svartspetten hørte jeg også flere ganger på tur opp og et par skogsfugl fløy opp for oss.

Pause i skogen. Anjing hører noe nede i lia. Vi vet det er en jeger med hund der nede, men så ikke noe.

Lav-kunst

Her kom jeg ned på den blåmerket stien igjen.

Dette sporet var ikke helt slik som det skulle være. Jeg gikk nede i dalen, men tracket viser langt oppe i lia.
På toppen så flyr jeg opp og ned ei skjæring, men gikk rundt den. På nedturen gikk den helt bananas. Misteker kraftlinene som er årsaken til dette. To mege trekk over hue flere ganger.