Resfjellet – toppen er målet? (12.12.2016)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Vålåskaret (473m)
Ascents Resfjellet N (1,162m) 12.12.2016
Resfjellet (1,165m) 12.12.2016 not summited

Med lovende værmelding og håp om skiføre kjørte Mari og jeg fra Trondheim tidlig på morgenen mot Samsjøen. Vi hadde planer om å bestige både Rensfjellet og Kråkfjellet som begge to er kommunetopper. Overraskende nok hadde det kommet såpass mye snø at veien inn til Samsjøen ikke var brøytet de siste 10 km. En liten strek i regningen..

Ved startstreken i Vålåskaret.

Plan B ble raskt lagt til Resfjellet i Meldal, og Mari var ikke vanskelig å overtale. Jammen var det vinterlig langs veien inn mot Meldal. Dersom det ikke skulle bli hvit jul hjemme på Østlandet måtte vi i det minste suge til oss den fine stemningen vi var vitne til her. Fikk tips av felles kompis, Lars, som kommer fra ei gård kort vei unna Resfjellet. Han rådet oss til å starte Vålåskaret, samme plass som der man begynner om sommeren.

Vinter og sne, en skiløper suser avsted..

Et par minutter foran oss i løypa forsvant det ei dame i full fart foran oss som åpenbart hadde samme mål i tankene. Takket være henne fikk vi ferdig tråkkede spor halve veien opp mot toppen. Sporvalget var delvis likt som sommerløypa (se GPS-track), og snø var det mer enn nok av. En helt annen verden enn på Storskarven der jeg var et par dager tidligere.

Mari har los på Gunn.

Den siste halvdelen til toppen gikk vi i samlet flokk, og morsomt var det at damen visste hvem jeg var. Det viste seg at den spreke damen het Gunn og var kjæresten til ”JoSo” som er en av landets mest dedikerte toppentusiaster. Veldig trivelig sammentreff!

På det vi trodde var toppen av Resfjellet, men som dessverre er en meter for lav. Uansett, fint med en liten siktluke som man ser i bakgrunnen.

Dessverre kom tåka de siste 300 høydemeterne, så her var det fram med GPSen. Resten av ruta opp gikk delvis på GPS-navigasjon og lokalkjennskap fra Gunn. Helt på slutten gjorde jeg en tabbe da jeg overtalte Gunn og Mari til å gå mot det jeg trodde var toppen på trig punktet 1161. Da jeg kom hjem og dobbelsjekket tracket med Peakbook viste det seg at kollen sørøst for denne er én meter høyere! Sånn går det når man ikke gjør hjemmeleksa godt nok og reiser på en spontan plan B tur. Heldigvis var dette bare en fin unnskyldning til å komme tilbake igjen i godvær.

Fint lys på vei ned igjen.

På toppen fikk vi faktisk et par glimt av sikt, men det blåste surt så det tok ikke lange tida før vi turet ned igjen. Med fjellski var det flere morsomme partier å kjøre ned. Fersk fokksnø bidro til at vi måtte være litt obs i enkelte innblåste heng. Vi utløste faktisk et par flakskred, dog kun av harmløs størrelse.

Takk for en fin tur!

En del av tåka forsvant undervegs på returen og vi ble vitne til flotte desemberfarger i horisonten bak Trollheimen. Siste delen gjennom bjørkeskogen mot bilen var spesielt gøy å kjøre ned, og en verdig prikk over i-en på det som ble en riktig så fin dag!

Takk for turen, Gunn og Mari! :)

Kart

Start date 12.12.2016 11:29
(UTC+01:00)
End date 12.12.2016 14:17

Missing title

Written by 500fjell 13.12.2016 23:36

Hadde tett tåke, men hadde først og fremst ikke gjort hjemmeleksa mi med å sjekke at trig punktet ikke er høyest. Ny tur i morgen! :)

Sv:

Written by Olepetter 14.12.2016 16:30

Ikke noe å si på iveren og innsatsviljen, i alle fall!

Resfjellet - Meldal

Written by otto 13.12.2016 20:38

Hadde du tåke eller tett snøvær på toppen...