Desember - Opptur Masfjorden I (11.12.2016)

Written by Stigun GSM

Start point Joker Haugsvær (149m)
Endpoint Samme (150m)
Ascents Nonklettfjellet (612m) 11.12.2016
Visits of other PBEs Haugsvær parkering (145m) 11.12.2016 11:35
Etter kort tur til Storlifjell som var min siste 100pf-topp i Lindås var det altfor tidlig å vende nesen hjemover, særlig etter å ha "investert" i såpass lang biltur. Kjørte derfor nordover E39 til Nonklettfjellet som jeg flere ganger hadde sett på kjørende til og fra nabofylket i nord. Parkering ved Jokerbutikken på Haugsvær. Tok sikte på å krysse flomdiger elv, men oppdaget heldigvis før dette ble alvor broen knappe 100 meter nedstrøms. Klarte imidlertid før dette å plumpe uti med ene skoen da en stein jeg tro på ikke var videre stabil. Etter kryssing av betongbro kjerrevei som svingte seg oppover et par hundre meter til skilt på venstre side som pekte mot sti bratt oppover nordryggen mot Nonklettfjellet. Stedvis litt utydelig og ikke altfor velbrukt sti, men her og der opphengt falmet rødmalte treklosser som var til noe hjelp som veivisere. Etterhvert sørover langs østflanken av fjellet, stedvis litt nedover, men holdt meg likevel til stien et godt stykke sørover. Da jeg begynte å nærme meg toppen fra øst/sørøst mistet jeg stien og gikk resten av stykket på GPS. Tåkete og disig og småregn, men nesten vindstille og nokså mildt selv om midt i desember. Vel oppe ved toppvarden åpnet det seg plutselig et vidt skue mot Masfjorden; under andre vær -og siktforhold utvilsomt spektakulært, og selv i dag var utsikten vel verdt å stanse opp for. Kjente igjen den delvis defekte vindmåleren like sør for varden som jeg hadde sett i andre turrapporter.
Varden på Nonklettfjellet. Gammel defekt vindmåler bak venstre
Panorama; potensielt fabelaktig utsikt!

Inntok matpakken rett under toppen, men været innbød hverken til meditasjon eller annen dvelen, og jeg startet på nedturen, med en litt mer direkte rute enn på vei opp, stedvis ganske sleipt så påpasselighet var påkrevet. Under andre værforhold definitivt en topp å komme tilbake til; ikke uten grunn at den er oppført i Opptur Hordaland! Videre til en annen Opptur-topp; Melshovden...