Sandvassknuten Bygland (10.12.2016)

Written by haky (Harald Kylland) GSM

Ascents Sandvassknuten (717m) 10.12.2016
Visits of other PBEs Hukebu (640m) 10.12.2016 10:00

En ny tur til området vest for Byglandsfjorden. Parkerte ved Horverak og fulgte en traktorvei opp den bratte heia. Det var litt isete og glatt i skyggesidene, jeg var glad for at jeg hadde valgt piggskoa. Traff på to jegere de sleit fælt på det glatte føret.

Etter det bratteste partiet gikk det litt ned igjen i en skygge dal og her var nok 40cm med snø. det var merket med med stikker oppover og jeg antok at dette var den rette veien. Etter en stund kom jeg til et vann, her var det noe som ikke stemte. Jeg hadde fulgt merkingen til noen hytter i området. Valgte da og følge rabbene mot Sandvassknuten for her var det minst snø. Ett lite stykke før Hukebu fant jeg stien igjen.

Skrev navn i bok

Vel oppe på Sandvassknuten etter 2t.

Toppunktet på Sandvassknuten

Fin utsikt over Gyvatn.

Gyvatn
Info skilt ved toppen

Ned igjen fulgte jeg stien, men datt av ett par plasser med mye snø. Det var flere store myrer denne veien og fant ut at piggjoggeskoa ikke egnet seg i blaut myr. Totalt sett en fin tur på 3,5 t.