Valdresflye (10.12.2016)  4

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Rjupa (1,194m)
Endpoint Rjupa (1,204m)
Ascents Store Nuten (1,541m) 10.12.2016 11:12
Nørdre Gluptinden (1,555m) 10.12.2016 12:56
Steinstogonuten (1,488m) 10.12.2016 13:42
Nørdre Gluptinden Vest (1,474m) 10.12.2016 13:42
Store Nuten Nordtoppen (1,496m) 10.12.2016 13:42
Steinstogohaugen (1,457m) 10.12.2016 13:46

Man begynner å lengte etter fjell når man i lenger tid har tråkket mye i laverliggende skogsområder. Også denne helga så værutsiktene heller dårlige ut for å dra høyt til fjells så igjen så jeg for meg en tur på Totenåsen. Så fikk jeg en melding fra Morten om kanskje en tur på Valdresflye med DNT Valdres kunne være aktuell. Han skulle være turleder og ville få med flere på tur. Denne gangen tvilte jeg ikke lenge.....men måtte innom Yr.no før jeg bestemte meg.

Det så ut som en mulighet for sol mellom kl 10 og kl 15...og da var saken klar. Møtte Morten i Skrautvål kl 08.00 og dro så videre mot Flya. Vi møtte Gunnar og Benedikte ved Garli og dro så videre. Parkerte så nær Rjupa. Det var en del vind i starten og været så ikke veldig bra ut. Hvor ble sola av? Veldig lite snø i fjellet på denne høyden nå og vi var takknemlige for de to cm med snø som lå på toppen av hardere skare. Sikten ble etterhvert dårligere og dårligere og optimismen sank en smule da vi måtte bruke gps for å finne fram til den første toppen... Store Nuten på 1541 moh.

Vi skulle nå plukke noen småtopper videre og været begynte bedre seg. Det ble faktisk svært så bra etterhvert og vi fikk noen vakre øyeblikk med desembersol mellom tåkedotter. Under Nørdre Gluptinden hadde vi en lengre matpause. Selv med dunjakke så var jeg litt småkald så det var greit å ta fatt på kneika opp til toppen. Her fikk vi flott utsikt i alle himmelretninger. Snille fjell dette,- og et flott turalternativ om man ikke må på 2000meters topper. Turen inn hit kan anbefales både sommer og vinter. Vi plukket noen småtopper til før vi satte kursen tilbake til bilen. Veldig greit å kjøre på ski i den slake bakken ned fra toppene. Greit med snø nesten helt fram mot veien der det ble hardt og avblåst. Bør nok komme en 20cm til for at det skal bli gode forhold her inne.

Takker alle for en flott tur og en god smak av fjell og vinter.

|Mot Vinstervatnet

|På Store Nuten....dårlig sikt for å si det slik.

|Tilbakeblikk mot Store Nuten fra foten av Nørdre Gluptinden

|Svært veklslende skydekke og her et litt magisk øyeblikk nær Nørdre Gluptinden