Store Valefjell - Kragerø, 227/404 (29.11.2016)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Store Valefjell (329m) 29.11.2016
Visits of other PBEs Fikkjebakke parkering (145m) 29.11.2016
Jambakkmyra parkering (213m) 29.11.2016
Jambakkmyra turistforeningshytte (230m) 29.11.2016

Fra E18 fulgte jeg skilt mot Sannidal og Kragerø industriområde. Fulgte veien opp til Fikkjebakken industriområde der det var treskilt med turisthytte som pekte i riktig retning i to kryss. Parkerte bilen på den store parkeringsplassen Fikkjebakke parkering. Veien videre var stengt med låst bom, men i følge ut.no så er bommen normalt låst. På større utfartsdager, og når Kragerø Turistforening har åpent på turisthytta på Jambakkmyra, er som regel bommen åpen. https://www.ut.no/tur/2.3598/ Den var ihvertfall låst i dag. Gikk veien oppover til enda en stor parkeringsplass, Jambakkmyra parkering. Veien var bar med noen få isete partier, i terrenget var det endel snø det var fint å holde seg til veien så lenge en kunne. På parkeringsplassen var der ett infoskilt om rutene i området. Jeg fortsatte rett frem over parkeringsplassen og videre på snøkledd vei. Det var hard skare som bar fint. Gikk først til venstre i første kryss rett etter parkeringsplassen, skiltet turisthytte, for å ta en tur oppom turistforeningshytta Jambakkmyra turistforeningshytte som var låst. Gikk så tilbake til krysset og holdt rett frem på veien inn til en noen bygninger ved en myr. Her er det stikryss, men jeg fortsatte rett frem skiltet Antonmyr og Vardefjell (Store Valefjell heter det på infoskiltet på parkeringsplassen), var skiltet Vardefjell og Lille Vålevann der den alternative stien gikk. Skaren var fin å gå på. Endel bare flekker innimellom, så ski hadde vært dårlig fremkomstmiddel. Det hadde gått en person og en hund tidligere så det var noen spor å følge i snøen, noe som kom godt med da jeg kom opp til toppen av bakken som gikk opp fra Mørketjern. Her var det ett kryss med skilt i tre retninger mot Antonsmyr hvor jeg kom fra, Lille Vålevann til høyre og Andersmyr til venstre. Sporene fortsatte rett frem der det ikke var noen skilt og stien var gjemt under snøen, men jeg fulgte sporene ned i en kløft og kom ut på myra med Store Valefjell rett i mot. Her mistet jeg sporene, men det var ikke vanskelig å finne ei rute opp til toppen. Det er mange trær her så begrenset med utsikt, men stor varde og postkasse med bok. Den eneste andre personen som hadde vært her før meg i November var personen og hunden jeg fulgte i sporene til, så det er tydeligvis ikke høysesong for turer til Store Valefjell. Brukte litt under to timer opp til toppen. Vurderte å ta en annen rute ned igjen via Lille Vålevann, for å få en rundtur, se https://www.ut.no/tur/2.6509/, men siden stien er vanskelig å finne under snøen tok jeg same vei tilbake så jeg kunne følge sporene min. Brukte totalt ca 3,5 timer på turen. Lettgått og fint terreng.

Rutene ved Store Valefjell/Vardefjell
Store Valefjell
Varden på Store Valefjell sett fra myra

Likt igjen!

Written by knutsverre 29.11.2016 16:15

Der tok du igjen forspranget, Solveig! Skal si du har stått på utover høsten.

Sv: Likt igjen!

Written by Sola19 29.11.2016 18:33

Takk! Jeg har vært relativt heldig med vær og føre så har blitt endel turer i det siste, men du raser vell snart forbi igjen tenker jeg:)