Trimrunde rundt Vealøs (28.11.2016)

Written by mortenh (Morten Helgesen) GSM+

Ascents Vestre Vealøs (498m) 28.11.2016 12:16
Østre Vealøs (446m) 28.11.2016 12:53
Lønnedalskollen (419m) 28.11.2016 13:35
Galten (373m) 28.11.2016 14:00
Visits of other PBEs Skifjell parkering (150m) 28.11.2016 11:08
Søndre Skifjell parkering (155m) 28.11.2016 14:45

Blei alt for mye kalorier i Porsgrunn, så med ganske fint vær ble det til å ta en litt lengre trimtur på mandagsformiddagen. Startet fra Søndre Skifjell etter å ha lirket meg opp til parkeringen på holka.
Allerede tidlig på stiden mot Østre Vealås ble jeg møtt av en labyring av vindfall før det bedredt seg noe. Det var fint og lettgått, men man måtte hele tiden passe seg for ishinner.
Gikk først mot Gramsetjernet og opp mot Vestre Vealøs. Veldig mye myrer og en del snø bortover her. Skaren bare stort sett og det var et slags spor.
På Vestre møtte jeg turens eneste mennesker, herunder en stakkar på glatte joggesko som slet ned den islagt veien.
Sur vind og kaldt på toppen. Raskt tilbake til Gramsebu og så oppom Østre Vealøs. God kjent og ikke så spennende terreng dette, men nå begynte en for meg litt ukjent del av turen.
Her var det ganske mye snø i de åpnere delene, men heldigvis bar snøen stort sett greit. Videre ca. til opp Langdalen og skrått opp på myrene sør for Lønnedalskollen.
Hadde ikke peiling hvor det var best å gå, men tok nå av stien og like etterpå brast snøen og jeg sank ned i et hull fylt med gjørmete isvann. Deilig, spesielt siden jeg allerede var litt småkald. Det var flere øst-vestgående kløfter mot toppen og jeg holdt meg derfor litt til venstre før jeg fulgte hovedkløfta sør for toppen nesten opp.
Fine gamle trær her og en flott bålplass når jeg kom opp. Kjapt oppom toppen og retur nesten samme vei før jeg fulgte stien til Galten.
Fra Galten bar det raskt ned til veien som var så til de grader fylt opp med små og mellomstore trevelt. Mått over, under eller forbi et tresifret antall på et par kilometer. Aldri sett lignende.

Skikkelig rundtur

Written by siroho 29.11.2016 22:29

Skal si du har tatt deg en skikkelig rundtur i området, ikke mange som sveiper over disse toppene på en dag. Mye nedfall ser jeg.

Sv: Skikkelig rundtur

Written by mortenh 01.12.2016 11:15

Det var enormt med nedfall, spesielt på veien tilbake fra Galten. Har aldri sett noe lignende i disse traktene.

Lønnedalskollen var egentlig en veldig artig avstikker og overraskende fin. Tenkte allerede at den utsiktsplassen oppå der må være perfekt for en uforstyrret bålovernatting på vårparten.