Travers over Breifjellet og Fjærkjerringa (12.11.2016)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Korsviksanden
Ascents Breifjellet (737m) 12.11.2016
Fjærkjerringa (594m) 12.11.2016

De mindre kjente toppene på Kjerringøy

Kjerringøy er kontraster. Kjerringøy er nasjonalromantisk. Kjerringøy er det mange forbinder med Norge.

Så var endelig bacheloroppgaven innlevert. Det har vært en skikkelig intens periode med skolearbeid. Derfor har det ikke blitt tid til de lange turene den siste tiden. Nå var det i hvert fall over og jeg kunne vende blikket tilbake mot de høyere toppene utenfor nærområdet.

Dagens mål var Breidfjellet og Fjærkjerringa på Kjerringøy og Andreas var som vanlig giret på tur. Vi kjørte fra Mørkved kl 07.50 og tok fergen 08.45 fra Festvåg. Vi parkerte i en stor parkeringslomme på høyre side av veien ved Korsviksanden.

Hva skal man si da? Dette er Nord-Norge!!

I utgangspunktet hadde jeg sett for meg en travers fra Laukstelltinden, Misttinden, Heimdalstinden, Breidfjellet og Fjærkjerringa. En travers som ser meget fristende ut, men vi hadde ikke med klatreutstyr, værmeldingen var dårlig og det fantes lite informasjon om deler av traversen. I tillegg krevde dette litt planlegging med plassering av bil på grunn av en lang inn/utmarsj. Derfor droppet vi dette. Kanskje et kult vinterprosjekt.

Sørvestrennen vi fulgte opp til Storskaret
Fjærkjerringa

Fra Korsviksanden var planen å gå opp den sørvestvendte rennen mot Storskaret, mellom Breidfjellet og Fjærkjerringa. Herfra skulle vi begynne med Breidfjellet og avslutte med Fjærkjerringa. Det var mildt i luften, overskyet, men litt solglimt mellom skyene. Vi trasket i vei oppover mot rennen gjennom diverse vegetasjon. Det hadde ikke gått mer enn tre minutter fra vi startet til vi allerede var i gang med å "bushe". Fin start på turen, men slik blir det når en velger de litt mer uvanlige rutene til topps.

Andreas i klyvingen opp til Breidfjellet, eller opp fra havet.

Mye trær og greiner og til dels bratt. Litt klyving enkelte plasser, men veldig oversiktlig terreng. Det tok ikke lang tid før vi var oppe i steinuren i rennen. Vi hadde lest at det skulle være løst og det kunne vi nå bekrefte. Likevel var det veldig greit å gå opp. Andreas hadde spilt poker til klokken 04.30 natt til i dag, men det syntes ikke på ham. Han var like sprek. Skikkelig maskin.

Det tok ikke lang tid før vi ankom Storskaret. Vi tok med en gang fatt på oppstigningen til Breidfjellet. Snøgrensen lå på rundt 500 moh. Det var litt klyving oppover og vi måtte være obs på is som kunne lure seg under snøen. På vei oppover fikk vi flott utsikt mens solen trengte seg gjennom skyene. Et skikkelig lysshow.

Flott lys og nydelig utsikt sørover.

Vi kom etterhvert opp til høyde 734. Herfra fulgte vi ryggen videre til hovedtoppen. Litt klyving nedover her. Det bratner til opp mot høyde 737 og eggen oppover her krever klatreutstyr. Det er ingen vits i å følge eggen heller. Det tar ikke lang tid å gå rundt. Vi holdt til høyre for eggen og kløv opp til hovedtoppen fra sør. Artig og enkel klyving.

På toppen tok vi en drikkepause og nøt utsikten mot Trolltind, Sjunkhatten og den lange eggen med kvasse topper langs kommunetraversen. Steigtind syntes også godt herfra. Det var surt å stå på toppen så vi ble ikke lenge her. Været hadde også forandret seg fra vi startet. Akkurat som forventet. Vi startet på returen og fulgte samme vei tilbake til Storskaret. Det gikk fint å klyve ned igjen på de forskjellige partiene. Heller ikke vanskelig å følge sporene våre.

Steigtinden

Da vi var nede i Storskaret startet vi på oppstigningen til Fjærkjerringa. Denne toppen er langt mer populær enn Breidfjellet. Det gikk derfor sti opp her. Denne toppen er også mye lavere og vi brukte ikke lang tid oppover her. Fjærkjerringa består av en fortopp og en hovedtopp. I skaret mellom disse to, fant vi restene etter flyhavariet i 1972. Forskjellige deler ligger spredt rundt om kring. Ulykken skal ha skjedd under en natt-flyvning der ett av to fly krasjet i sørvestsiden av dette skaret. Tragiske greier. Synd at det ikke blir ryddet opp.

Vi gikk opp til hovedtoppen og tok en matbit ved varden. Været ble stadig dårligere. Vi brukte derfor ikke lang tid på denne toppen heller. Vi tok sikte på å rekke fergen som gikk fra Misten kl 14.00. På vei opp hadde Andreas fått ideen om å heller ta returen ned til bilen via sørvest-rennen mellom fortoppen og hovedtoppen på Fjærkjerringa. Det så bratt men overkommelig ut. I følge kartet skulle det ikke være stort brattere nedover her i forhold til rennen vi kom opp. Vi valgte derfor å prøve. Det skulle vise seg fort at vi hadde valgt en mye brattere og mer krunglete rute ned. Det gikk fint i starten, men da vi kom under snøgrensen var alt vått. Nå regnet det.

Hovedtoppen på Breidfjellet
Meg på toppen av Breidfjellet.

Greiner og kvister ble aktivt brukt som tak under klyvingen. Vi fant fremdeles mye rester fra fly-krasjen. Det må ha vært et kraftig sammenstøt med fjellveggen. Delene hadde spredd seg over flere hundre høydemetere. I bunnen av rennen var det is. Dette så vi ikke ovenfra. Vi kunne i hvert fall ikke gå der. Hadde det ikke vært for denne isen, ville det vært veldig enkelt. Vi kom omsider til et punkt der vi var nødt til å krysse isen da vår vei endte i bratte hamre. Det var bratt, men jeg fant et parti der det var relativt flatt. Ved å holde i en liten istapp, ungikk vi å skli da vi skulle krysse. Veldig komisk, men vi oss fint over. Det tok ikke lang tid før vi måtte krysse tilbake. Nå gikk det nemlig rett ned. Denne gangen krysset vi på et sted der det ikke var is i rennen.

Vi måtte nå skrå en del mot høyre. Vi kom etterhvert til en hammer som var formet som et lite dieder. Vi kom oss greit ned denne var å bruke takene på hver side. Det var enten det alternativet eller å strekke seg bort i et tre lenger borte og fire seg ned. Nå var det ren plankekjøring nedover bakken mellom trærne. Lenger nede skrådde vi tilbake til steinuren i rennen og et mer åpent terreng. Vi stod nå nedenfor og så opp på det vi tidligere hadde vurdert å klyve ned. Et 20 meter høyt dropp med is og våte steiner. Sikkert klatring grad 4 på tørt føre. Neitakk.

Hva skal man si da? Dette er Nord-Norge!!

Herfra var det ikke like bratt og det gikk radig å følge rennen helt ned til veien. Våte og veldig løse steiner, men ellers helt greit. Da vi kom ned til veien, gikk vi rett ned til den idylliske og hvite stranden. Nord-Norge altså. Her får du høyfjell, snø, bratt terreng og strandliv i en og samme tur. Måtte skylle fjellstøvlene og vaske ansiktet litt. Herlig. Vi så tilbake på der vi hadde gått ned og konstaterte med det samme at det ikke var å anbefale for noen. Følg rennen opp til Storskaret både opp og ned dersom du skal gjennomføre denne turen. Minnerikt og morsomt var det i hvert fall. Vi hadde nå god tid til fergen. Tusen takk for eventyret Andreas.

Andreas skuer nedover mot rennen vi valgte å følge ned igjen. Lite visste vi om hva som ventet. Bak stranden synes veien. Det er 500 høydemeter ned dit. Som bildet viser er det heller ikke så veldig langt i luftlinje. Det sier litt om hvor bratt denne rennen er.