Tre knuker i Tingvoll. (09.11.2016)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Ascents Mulvikknuken (629m) 09.11.2016
Skarsknuken (629m) 09.11.2016
Torsknyken (667m) 09.11.2016

- Mulvikknuken 629 m.o.h.

Start fra Mulvika. Gjorde et hederlig forsøk på å følge beskrivelsen til boven (Ove Lotsberg), og det kan absolutt anbefales. Kjørte skogsveg forbi gårdstun, gjennom åpen bom og forbi Mulvik kraftverk. Tok til høyre over elva rett etterpå. Parkerte der vegen etterhvert gikk over til traktorveg (130 m.o.h.).
Etter å ha passert granfeltet observerte vi et par sløyfer (merking?) og kunne følge en svak sti oppover et godt stykke. Etterhvert mista vi den, men allikevel relativt åpent og greit terreng videre til toppen. Kald vind og minusgrader ved start og oppover lia, sjøl om vi etterhvert kom opp i sola. Overraskende nok var det merkbart mindre vind på toppen. Kunne derfor nyte utsikten i noen minutter før vi returnerte samme vei. Spesielt fint utsyn i nordlig og østlig sektor, mot Halsa og Surnadal. 1t 45 min.

På Mulvikknuken.

- Torsknuken 665 m.o.h.

Parkerte på lomme vis à vis traktorveg med skilt merka Torsknuken ved nordenden av Hafstadvatnet (ca. 170 m.o.h.), like etter å ha passert demningen. Kald vind her også. God traktorveg opp til Skarssetra hvor det var atskillig lunere. Behagelig videre i sol og på god sti forbi Hanemsetra og opp i snaufjellet.
Kald vind på toppen. Et par knauser østover så ganske jamnhøge ut, så vi tok en liten sveip over disse før vi returnerte samme vei ned igjen. 1t 35 min.

Torsknuken med skyggen av Skarsknuken.

- Skarsknuken 629 m.o.h.

Det var fortsatt litt igjen av dagen så vi tok med oss Skarsknuken også. Satte bilen rett nedenfor demningen på Hafstadvatnet, der en skogsveg går inn (ca. 150 m.o.h.).
Skogsvegen gikk ikke så langt, men gikk over i henholdsvis gammel veg/sti t.v. og nyere traktorveg t.h. Vi valgte førstnevnte og fulgte etterhvert et tråkk gjennom et granfelt og opp i åpnere terreng. Litt dyretråkk her og der oppover inntil vi traff på noe gulmerking. Stien blei bedre og bedre oppover mot toppen og gule merker gikk over til oransje. Bratt siste biten til toppen, glimt av lav ettermiddagsol. På toppen møtte vi dagens sureste vind, det blei derfor ingen stopp før vi returnerte samme vei. Mista merkinga omtrent der vi fant den på tur opp... 1t 20 min.

Lav ettermiddagsol på vei ned fra Skarsknuken.