Myrbærstøfjellet Osterøy - og et lite stykke næringshistorie (06.11.2016)

Written by Stigun GSM

Start point Vikatjørni p-plass (94m)
Endpoint Samme (94m)
Ascents Myrbærstøfjellet (318m) 06.11.2016
Visits of other PBEs Vikatjørni p-plass (100m) 06.11.2016 11:26
Kjørte denne fine søndagen til Tysse på Osterøy og forbi denne bygden. Kunne ikke unngå å legge merke til den ærverdige store hvite bygningen i "sentrum" av bygden; Tøsse Mølle. Husker godt melposene fra barndommen var påført produksjonsemblem fra Tøsse Mølle, men har aldri visst før denne dag at denne tradisjonsrike møllen lå på Osterøy! Like før dette hadde jeg kjørt forbi Tysse Fabrikker, som er landskjent for sine produkter. Flere andre industribedrifter både i Fotlandsvågen og på Hosanger bare understreket inntrykket av driftige industrigrundersjeler på denne store innlandsøyen! Kjørte videre et lite stykke forbi Tysse til parkering ved Vikatjørni parkering. Fant her straks sti som snart gikk over i en utydelig skogsbilvei, trolig anlagt i samband med kraftlinje som var lagt oppover sørvestryggen av Myrbærstøfjellet. Etterhvert dypere snødekke, men denne av den mer lette pudrete typen, og slett ikke tungt å gå. Fulgte langs sørøstsiden av ryggen et stykke og lenger oppe skarpe ryggen i nordøstlig retning til jeg til slutt var oppe på den distinkte umarkerte toppen av Myrbærstøfjellet, som var lett å identifisere. Strålende vær og skarp lys i nysnøen; riktig så trivelige forhold denne fine søndagen
Toppknatten. Husdalsfjellet Lindås i bakgrunnen
Utsikt N/NØ; Padøy og Hokøy midt/venstre, Verafjellet og Raunelifjellet til høyre
Utsikt sørvestover Osterfjorden. Leknes(som jeg husker fra minnerik båttur 1 mnd tidligere) sentralt i bildet

Fin utsikt både i sørvestlig retning utover Osterfjorden og mot nordøst innover Osterfjorden. Samme vei ned igjen; droppet å stikke oppom Løtane da jeg hadde begrenset tid til rådighet og også ville ha med meg Drangskollen på tilbaketuren