Nydelig November i Vanylven (06.11.2016)  5

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Endpoint Årskogdalen 500 (493m)
Ascents Skoratinden (1,002m) 06.11.2016 11:37
Fossanipa (906m) 06.11.2016 12:18
Myrkevassegga (881m) 06.11.2016 13:10
Trollkoppehornet (973m) 06.11.2016 15:08
Storhornet (867m) 06.11.2016 15:55

Denne søndagen var jeg heldig å få med meg grannjen Bjørn (Bastolen) på en tur i ytre søre Sunnmøre. Vanylven kommune er en kommune jeg har hatt problemer med å komme i gang med. Det er lang kjøring for litt lavere topper enn det som ellers frister. Pga endel myrlendt terreng, som jeg ikke er så glad i, er det derfor nå en flott årstid å nytte når tela begynner å gjøre seg gjeldende i underlaget. Jeg har nok også undervurdert dette område en smule, for denne turen i dag var utrolig flott.

Fordi vi lette litt etter et sted underveis å få oss en kopp kaffe, brukte vi nesten to timer for å komme oss på plass oppe i Årskogdalen, like kaffetørste vel og merke! Siste kilometerne opp i dalen, var på bomvei (kr 30,-) som går opp fra Rovde. Vi kjørte helt til veis ende og parkerte på hele 500 moh. Det var bikkjekaldt på den skyggefylte lille parkeringslommen og det var derfor deilig å starte rett på en 500 meter lang og seig motbakke opp mot Skåratinden. Ikke lenge etter start var vi kommet opp i sola og det hjelper alltid bra på humøret :-) På Skåratinden var det en postkasse. Tror boka var tatt ned for sesongen, men noen ivrige sjeler hadde lagt ut noen ark som var signert, siste for 10 dager siden. Det går en blåmerket rute opp hit via skaret mellom toppen og Fossanipa.

Fra Skåratinden og videre hele runden var det egentlig ganske så lettgått terreng men med noe nysnø oppå som ikke alltid var like godt hold i. Tidsbruken ble nok derfor litt lenger enn på snøfritt underlag vil jeg anta.

Ruta sier seg selv, men nedgangen fra Myrkevasshornet ble litt annerledes enn først tenkt. Vi prøvde oss først bratt ned fra selve toppen i retning Storehornet, men endte opp med å følge sørvestryggen et godt stykke før vi fant en grei passasje. Det er ikke alltid kjekt med bratt terreng med frossen og isete underlag med et tynt snølag opp på... Det går sikkert å finne en nedgang tidligere på annet underlag. Herfra og turen over Trollkoppehornet og Storhornet foregikk med brodder under skoa. Det var til stor hjelp på det tidvis isete underlaget under snøen. Utsikten fra toppene var fantastisk og det gyldne lyset sent på ettermiddagen var bare helt magisk. Fra Storhornet, som var dagens siste topp, gikk vi rett ned mot hyttene som ligger på vestsida av Skoravatnet og traff der på tidvis blåmerkede stien som går ned mot parkeringen igjen.

Det var en utrolig flott turdag i Vanylven og dagens aller siste høydepunkt var når vi fikk oss den etterlengta varme kaffekoppen på bensinstasjonen i Syvde!!

Skåratinden 1002
Mot Skoravatnet
Storhornet med Trollkoppehornet bakom
Opp bratta fra parkeringen i Årskogdalen
Storhornet og Trollkoppehornet
Skåratinden 1002
Mot Hareidlandet
Skåratinden
Skoravatnet og Myrkevasshornet
Fossanipa
Fossanipa og Skåratinden
Kjerringa, grensetopp mellom Vanylven og Volda
Det var to punkt som så nesten like høye ut på Myrkevasshornet og vi måtte sjølvsagt bak på den andre også :-)
Fra Myrkevasshornet mot Vardehornet og Høgenipa, Volda
Trollkoppehornet
Storhornet, med Trollkoppehornet i solnedgang
Storhornet, mot Skoravatnet, Fossanipa og Myrkevasshornet
Fra Storhornet og mot Hareidlandet
Stien ned fra Skoravatnet. Oppgangen vår mot Skåratinden ser vi rett frem

Takk for turen!

Written by Bastolen 06.11.2016 22:57

Takk for at du ville ta med meg på en slik flott tur i Vanylven:-)

Super turrapport med mange flotte bilder.