Småtopper med PT Kringstad (02.11.2016)

Written by MonaK (Mona Kvernberg)

Ascents Barnosa (200m) 02.11.2016
Småskarhaugan midt (298m) 02.11.2016
Småskarhaugan vest (278m) 02.11.2016
Småskarhaugan øst (302m) 02.11.2016

Endelig tur igjen med PT Kringstad! PT hentet meg hjemme og vi kjørte vestover ut av byen på topp-sanking. PT mangla Barnosa i samlingen sin, det gjorde selvsagt jeg også. Vi parkerte i innkjørselen til skogsvei med bom, rett ovenfor nedkjøring til Mordalsvågen. Deretter fulgte vi grusveien frem og tilbake på jakt etter egnet sti til topps. Da vi ikke fant dette, var det bare å sikte seg inn på toppen, krysse bekk og myr og starte oppstigninga. Dette var unnagjort relativt fort. Grei utsikt. Nå har vi vært der. Denne turen ender ikke opp på lista over topper vi må tilbake til.
Ferden gikk deretter med bil i retning Molde igjen. Vi parkerte langs hovedveien på Kvam og fulgte skogsvei i ca 2,5 km til Kringstadsetra. Småskarhaugan vest ligger rett bak setra, og de to neste toppene litt østover. Lite stier å se på haugene, men nedtrappa lyng og mose enkelte steder, trolig etter jegere. Det lå også bålrester på toppen av midtre haug, så noen bruker kanskje området til annet formål enn jakt (storvilt / peakbook) også.
Fin dag og fin mosjonstur i vestre Moldeheia i dag. Høye fjellstøvler kom godt med etter store nedbørsmengder tidligere i uka.

PT Kringstad nyter utsikten fra den berømte Barnosa
Utsikt ned på Langvatnet fra Småskarhaugan  vest.
Utsikt ned på Langvatnet fra Småskarhaugan vest.
Småskarhaugan midt. Valltua ses som høyeste fjell lengst bak.
Småskarhaugan øst.

Fornøyd

Written by karibien 02.11.2016 17:34

Fornøyd med å ha gjort unna de der... Får ta resten av lista snarest! :)