Tråvassåsen - Bamble komplett! (24.10.2016)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Tråvassåsen (240m) 24.10.2016
Her spiste vi og skimtet havet langt der nede i sør.

Bidet er ikke fra toppen! Endelig kunne vi fullføre Bamble-listen. Tråvassåsen var den siste toppen vi hadde igjen og i dag var dagen kommet. Liv er fortsatt ikke helt i strøk, men bedre.
Yr meldte litt rusk, men vi hoppet i det og kjørte nedover E-18 til krysset der Gamle Sørlandske veien (merket Helle) tar av. Her tok vi ikke mot Helle men opp til høyre på veiem erket Gongevegen. Kjørte frem til første bommen og parkerte der da bommen var stengt. Gikk innover langs den fine grusveien (Her er flott å sykle innover og angret på at vi ikke tok sykkel, da det er langt inn).
Bestemte oss for å prøve å finne stien 19 topper snakker om i sin beskrivelse, den som han trodde gikk ned på landstykket mellom Tråvassvann og Storfiskvann. Gikk derfor innover, men kunne ikke komme over vannet før demningen ved Storfiskvannet.
Storfiskvannet.

Gikk over der og klatret rett opp berget og gikk innover en renne retning venstre. (Tror stien går ned til vannet rett ovenfor der den røde båten ligger og må nok ha båt over for å komme opp den rennen, så dette var ikke et lurt valg om en skal gå god sti). Dvs. turen var OK den og mange gode stier/tråkk, men litt vel sleipt og bratt å klatre opp fra demningen i dag.
Vi fant toppen der GPS-punktene er oppgitt, men det er mange topper her... En storfugl som lettet fra et tre rett ved oss og skremte Liv skikkelig. Gikk over de andre toppene (hompetitten teia...) også og rastet ved varden på den toppen, som er 231 m høy. Lang god rast her med kaffe, niste, sjokolade og nøtter.

Ned igjen gikk vi til høyre fra toppen med varde på og kom ned i en gammel hogstvei og videre inn på verdens fineste grusvei. Da vi gikk nedover her fulgte en ørn oss på veien et stykke, flott å se! Denne veien kom ned Gronge på venstre side av det idylliske huset der inne. Så grusveien ned igjen til bilen. Da vi kom til den gamle sagen, begynte det å regne og da vi kjørte hjem regnet det godt. Vi var heldig med været i dag!
Vi brukte den nye appen, men den var så "på tur" at den ruten slettet vi.

Gratulerer med Bamble

Written by Roger 24.10.2016 21:32

Nå har dere straks ferdig med Grenland ser jeg ...

Sv: Gratulerer med Bamble

Written by LivogKristen 24.10.2016 21:46

Ja bare 2 topper igjen. Det er Svanstulfjellet og Vestre Hoppefjell. Ikke sikker på om det går i år. Skal gå 3 tropper med barnebarna og jobbe og div annet denne uken. Kristen blir da vekk til 14 november. Snø da?

11/11

Written by otto 24.10.2016 20:25

Gratulerer. Godt med alt som er unnagjort..

Gratulerer

Written by siroho 24.10.2016 19:31

Gratulerer med Bamble lista. Dere står på, så bra.