Jordalsnuten (04.10.2016)  5

Ascents Jordalsnuten (1,043m) 04.10.2016
Visits of other PBEs Buardalen parkering (300m) 04.10.2016

Jordalsnuten

Tidligere på dagen hadde jeg besteget Øktarenuten og Nonsnut, og var nå klar for dagens siste økt. Kjørte opp i Buerdalen og parkerte på turistparkeringen. Her var det en iskald vind og solen var sannsynligvis forsvunnet for vinteren. Med to turer i beina var det det seige 500 høydemeter som ventet, men jeg holdt et jevnt tempo opp hele fjellsiden. 55 minutter senere kom jeg opp i sol, varme og flott natur. Det lå to hytter rett ved stien og den ene var det til og med folk i. Hjelper ikke med dyr SUV når du skal til hytten her oppe. :-)

Stistart i Buerdalen.
En koselig hytte "litt utenfor allfarvei".
Fantastisk terreng (og sol) da jeg kom over kanten.

Jeg fulgte merket sti mot øst, men mistet den et øyeblikk over Bjøllehaug. 600 meter senere syntes jeg stien gikk for mye nedover mot Liasete og tok av rett opp gjennom skogen i retning kammen. Der oppe fant jeg en svak sti som jeg kunne følge videre. Her ble den ene toppen avløst av den neste (litt høyere). På Dansarehaug satte jeg fra meg sekken og tok siste kilometeren uten vekt. 500 meter fra toppen kom det merket sti opp fra sør, sannsynligvis fra Lia- og/eller Fossasetre. I etterkant ser jeg at jeg heller skulle besteget toppen fra Sjurstræ via Fossasetre. Denne ruten er mye kortere og har kun 100 hm ekstra i forhold til min rute.

Tilbakeblikk fra Dansarehaug.
En av mange "topper" en må over før Jordalsnuten er nådd.
Toppen av Jordalsnuten, 1043 moh. Ikke den mest imponerende varden, men utsikten var det ingenting å si på...

Men jeg hadde bilen i Buerdalen og var pent nødt gå de 5 lange kilometerne tilbake. Bestemte meg for å følge kammen hele veien tilbake, noe som var uproblematisk, selv om det var minimalt med sti enkelte steder. Jeg var nå ganske så trøtt og sliten, men klarte likevel å nyte turen i flott terreng og fantastisk høstvær.

Utsikt ned mot Odda.
Langs kammen i "kronglebjørkeskogen".
Veien tilbake er fortsatt lang. Stien kommer opp fra Buerdalen på det laveste punktet midt i bildet.

Vel ned i Buerdalen, var det bare å skifte til tørre klær og sette kursen mot Jondal. Jeg hadde i utgangspunktet god tid til fergen, men veiarbeid i Folgefonntunnelen (11km med 45 km/t) og en bil med L-skilt gjorde at jeg nådde fergen med et nødskrik. (Det gjorde ikke L- bilen). En flott dag i Odda var over... Totalt 18 km og 1900 høydemetre. En god økt!