Berdalseken - fra høst til vinterforhold (13.10.2016)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Fillefjell/Valdresdalen bom (950m)
Endpoint Samme (950m)
Ascents Berdalseken (1,814m) 13.10.2016 16:10
Visits of other PBEs Valdresdalen Bom (950m) 13.10.2016 12:45

Kombinert sykkel og fottur til Berdalseken

Denne flotte kremtoppen mellom Fillefjell og Årdal bestiges vanligvis på ski. JoSo (Johan Solberg) tok denne turen i september 2015 på sykkel fra Øvre Smedalsosen. Etter å ha konferert med Johan om rutevalg, satset jeg på samme opplegg. Nydelig vær på Fillefjell. Kald og klar høstluft og relativt lite snø i fjellet, i hvertfall så langt jeg kunne bedømme det fra veien. Start ved Valdresdalen Bom. Veien innover Valdresdalen er relativt god, men med en stigning på ca. 300 hm kom det godt med litt hjelp fra el-sykkelmotoren opp bakkene! Parkerte sykkelen ved broen over elven fra Samfellevatnet ca. 1300 moh etter å ha syklet mellom 11 og 12 km. Allerede her var det endel is og snø i terrenget, og verre skulle det bli. Optimistisk som jeg er, hadde jeg satset på terreng joggesko denne dagen.

Kanskje ikke helt reglementert P-lomme ved bommen ...
En ensom bu nær elven fra Fosdalsgrunntjørni
Terrenget innover mot Samfellevatnet

Til å begynne med var det helt greit å gå i joggesko, men opp mot 1500 m ble det mer og mer snø av den løse og tørre typen en tråkker gjennom til bunns. Her var det mange steder umulig å unngå snøen. Bratt og litt småklyving fra en dal med en stor snøfonn 1470 moh opp til et platå på ca. 1600 moh. Her var det mest snø og is med fremdrift deretter!

Nydelig østover mot Slutevatni 1300 moh. Sannsynligvis Suletinden 1780 i bakgrunnen
Meget vinterlige forhold på vannet SSV for Berdalseken
Berdalseken kommer endelig til syne!

Det var en stor opplevelse å komme opp på toppen av Berdalseken med den fantastisk utsikten, spesielt mot hele Hurrunga-massivet i vest. Slik flott utsikt mot disse fjellene har jeg faktisk ikke opplevd tidligere! GPS ved varden 441775 6785877. Solen varmet ikke mye, og det var endel vind så oppholdet på toppen ble ikke langvarig kortvarig.

Flott varde på Berdalseken!
Fantastisk panoramautsikt mot Hurrungane!

Retur omtrent samme rute. Nå gad jeg ikke bry meg med å forsøke å unngå snøfeltene - tråkket bare rett frem gjennom snøen, og ble selvfølgelig kliss våt på beina. Men isbelagte nabber krevde endel forsiktighet og omgåelser, så returen tok også sin tid. Godt å kunne sette seg på sykkelen tilbake, men sykkelturen ble en kald fornøyelse, og jeg var ganske forfrossen da jeg omsider var tilbake i bilen. Med el-sykkel brukte jeg 45 min opp og 30 min ned (dårlig, steinete og humpete vei). Selve fjellturen var på mellom 10 og 11 km, og på den brukte jeg 4.5 t, mye tid gikk med pga is- og snøforholdene.
Alt i alt en fantastisk flott tur i nydelig vær, men uventet vinterlige forhold i høyden. Tusen takk til Johan for tips om tur og rute!
PS: Antall høydemetre tatt direkte fra GPS var 1134. På PB øker dette - som vanlig - med ca. 20% til 1344!

Meget fortjent

Written by Stigun 17.10.2016 10:13

orkesterplass-utsikt til Hurrungane! Imponerende ståpåvilje, gratulerer med nok en kremtopp! Og for et vær! Interessant veivalg som jeg ikke var klar over.

Berdalseken

Written by JoSo 16.10.2016 23:00

Flott tur du fikk til, Knut Sverre :)

Og fin rapport fra turen & nydelige bilder!

Sv: Berdalseken

Written by knutsverre 16.10.2016 23:04

Takk for det, Johan og takk for tips og gode råd om rutevalg som fungerte utmerket, hadde det ikke vært for all snøen i høyden!