Berlin sin høyeste naturlige topp - Großer Müggelberg (03.10.2016)

Written by Julia (Julia Helgesen) GSM

Ascents Großer Müggelberg (114m) 03.10.2016 13:17
Visits of other PBEs Müggelturm (126m) 03.10.2016 13:17

Flott rusletur med to blide jenter i nydelig vær. Reiste med T-banen til Grünau, tok fergen over Dahme og gikk gjennom skogen til Müggeltårnet, som vi i første omgang lot ligge til fordel for å finne høyeste toppen i hovedstads-Bundeslandet Berlin. Jentene var ivrige og løp i forveien. Peakbook-bildet av toppen må oppdateres, siden det i mellomtiden har blitt satt opp et flott, stort toppkors som ikke etterlater noen tvil at man har funnet fram til målet!
Etterpå ble selvfølgelig også Müggeltårnet besteget (det sanne høydepunktet på turen), og jentene fikk en softis i solvarmen. Returen ble lagt nordover forbi Teufelssee mot Müggelsee og bussholdeplassen med tilknytning mot Köpenick og T-banen hjem til Charlottenburg. Et nytt fint hjørnet av Berlin ble oppdaget.

Brukte peakbook-appen på turen, men slet med mobildata, så jeg fik ikke lastet ned kartet, kun selve PBEen av toppunktet. Dette gjorde at vi gikk i det blindet på et "grått" kart, med kun vårt eget spor og toppunktet som grønn nål synlig. Men det var nok til at vi kunne sikte oss inn til det. Sukksessful bestigning gjennomført uten tvil. Sporet ble veldig dårlig (startet ved Müggelturm, tullet masse i starten og endte ved toppen), så det ble slettet.