Storkopptinden (11.10.2016)

Written by LarsStorheim (Lars Storheim) GSM

Start point Yste Standal (191m)
Ascents Storkopptinden Sør (1,235m) 11.10.2016
Målet for turen var Romedalstinden. Starta fra parkeringsplassen over Yste Standal. Marie var forkjøla og ikke i særlig god form, så vi tok det svært piano innover dalen.

Like før Litlekoppvatnet begynte vi å gå bratt opp lia mot skaret under Romedalstinden. Straks vi nådde opp til sola tok vi en etterlengtet brødskive/te/sjokolade-pause.
Når vi omsider nådde skaret hvor man traverserer bort til Romedalstinden måtte vi skuffet innse at det så i overkant risikabelt ut med de snømengdene vi hadde. Hadde vi hatt stegjern og øks ville det nok gått, men det hadde vi selvsagt ikke. Hadde prioritert te og sjokolade istedenfor. Makan!

Som plaster på såret oppdaga vi heldigvis at vi satt undre meter unna Storkopptinden (den sørligste). Den måtte jo selvsagt få seg et besøk. Enkel klyving på mosegrodde blokker. Besøkte deretter en varde ca. 100 meter lengre mot nord, men denne fant jeg ikke noe navn på.

Uansett en flott tur i upåklagelig høstvær. Neste gang Romedalstinden!