Høyest i Tingvoll (10.10.2016)  5

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Smiset (126m)
Endpoint Røset (143m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Nordre Blåviddalfjellet (1,034m) 10.10.2016
Flånebba (1,147m) 10.10.2016
Smisetnebba (1,176m) 10.10.2016

Kommunetopper
10.10.2016

MED FOTEN I SUNNDALSFJORDEN
Sunndal og Tingvoll er to nabokommuner på Nordmøre i Møre og Romsdal. Tingvoll kommune ligger i sin helhet på den 42 kilometer lange Tingvollhalvøya mellom Sunndalsfjorden, Tingvollfjorden, Halsafjorden og Ålvundfjorden. Sunndal er kommunen med mange rekorder av ulike slag:
1. Storkalkinn (1880 moh.) er Nord-Europas høyeste fjell med foten i havet.
2. Vinnufossen er Europas høyeste fossefall, den samlede fallhøyden er 860 meter.
3. Vinnufonna er Møre og Romsdals største isbre.
4. Sunndal er Møre og Romsdals største kommune målt i areal.
Flånebba og Smisetnebba er to populære fjelltopper beliggende på kommunegrensen mellom Sunndal og Tingvoll. De to toppturene er fine hver for seg, eventuelt som en rundtur hvor det kan benyttes to biler eller en medbrakt sykkel. Sammen med Henning ble det avgang fra Oppdal klokken 9.00 og ankomst Ålvundeidet en drøy time senere. Vi valgte å sette fra oss en sykkel på Røset parkeringsplass og kjørte videre til Smiset gård. Herfra er det ca. 1000 høydemeter å bryne seg på opp fjellsiden til Smisetnebba. Turen starter med en kort spasertur langs traktorveien, som er ca. 1,5 kilometer lang. I enden av veien følger du rødmerket sti opp gjennom skogen forbi en forfallen bu, som trolig har vært en gammel seterbygning. Stien fortsetter på skrå opp fjellsiden og gjør en bue sør for den store og markerte Seljebøbotnen. Fra ca. 700 moh. blir det både tyngre og brattere opp østryggen til berghammeren på Smisetnebba (1176 moh.). Høyere enn dette kommer du ikke i Tingvoll kommune. Ved toppvarden er det en trimkasse med gjestebok, hvor vi signerte som de to første personene i oktober. I den klare høstluften kunne vi se Snøhetta på Dovrefjell i sørøst og skimte øya Grip utenfor Kristiansund i nordvest. Her passer det fint å ta en kort pause følger du den brede, sørvendte ryggtraversen, som ligger høyt over Blåviddalen. Et naturlig rutevalg er å gå over høyde 1034 (moh.) og vest for høyde 1075 (moh.) før du kommer inn på stien fra Røset. De siste 120 høydemeterne går småbratt opp nordøstryggen til Flånebba (1147 moh.). Toppen er et ypperlig utsiktspunkt mot både Innerdalen, Sunndalsfjella og Sunndalsfjorden. Etter litt sein lunsj returnerte vi ned normalruta forbi Nebbvatnet og Røsetelva. I dette området var det minste tjernet allerede islagt. Vi fortsatte lett joggende ned fjellsiden over Gullbærtuva før stien avslutningsvis gikk gjennom skogen til Røset gård. Her slo vi mynt og krone om hvem som skulle ta sykkelen fatt for å hente bilen, og det ble selvfølgelig eldstemann av oss to.
(Fra boka Norges beste familietopper).

Smisetnibba er en av 85 fjelltopper i Norge med PF over 1000 meter.

Åpen bu

Smisetnebba 1176 moh.
PRIMÆRFAKTOR: Flånebba 177 m og
Smisetnebba 1026 m
UTGANGSPUNKT: Smiset 126 moh.