Higravtinden (20.07.2009)

Written by opps (Oddveig Torve) GSM

Ascents Higravtinden (1,146m) 20.07.2009
Higravtinden Fortoppen (1,144m) 20.07.2009
Kjørte til Laupstad og parkerte ved samfunnshuset for i dag skulle vi prøve oss på Higravtinden. Denne toppen var mye lettere enn det vi hadde lest om i bøker. Vi pakket med oss stegjern, isøks og klatreutstyr da vi ikke visste hva vi trengt for å nå toppen. Gikk oppover etter sporadiske sauestier på venstre siden av Sandbekken og krysset bekken på 350 moh. Fortsatte videre oppover til snørenna her valgt vi å ta på stegjern mest for behagelighet for snøen var ikke så hard. Valgte å sette igjen hundene ca. 100 meter under toppen men de kunne ha vært med opp til fortoppen men vi visste ikke hvordan det var videre. Lett videre opp til fortoppen hvor vi tok en lengre matpause før vi fortsatte ned, rundt og klev opp renna til toppen Higravtinden. Gikk veldig greit uten hjelpemidler så klatresele og tau kunne vi slippet og tatt med oss. Fin tur uten noen vanskeligheter.