Knallflott rundttur på Tustna (06.10.2016)

Written by ArntO (Arnt Owe Røed) GSM

Vakta (760m) 06.10.2016
Vakta nord (748m) 06.10.2016
Vettan (248m) 06.10.2016

I dag valgte jeg tur til Tustna. Blant flere inviterte var de kun Hans Petter som ble med, selvsagt! Fantastisk fin tur, mye fint "løpeterreng", nydelig oktobervær. Rundturen anbefales på det sterkeste om man vil ha en lett fin langtur på ei øy med flott natur. Herlig utsikt både til fjella fra Trollheimen til Sunnmøre og ut i Norskehavet. Stort sett fin sti hele veien, med unntak av kort stykke etter å passert Skarven ned i Gullsteinsdalen.

Om man av en eller annen grunn vil avbryte turen før, går det fin sti ned Gullsteinsdalen fra skaret mellom Jørenvågsalen og Skarven.

HP langer ut mens han enda har krefter tidlig på turen. Smølas vindmøllepark i bakgrunnen.
Retning Averøya og ytre Fræna bakerst.
Jørenvågsalen. Fin rygg hele veien hit fra Knubben med innbydende bunnvegetasjon.
Skarven...dagens siste topp i bakgrunnen.
Utsikt fra Jørenvågsalen sørvestover.
Bratt bakke på noen hundre høydemeter fra Skaret mellom Jørenvågsalen og Skarven. Hele rundturen vi valgte er rødmerket helt til toppen av Skarven.
Sørvestryggen til Skarven like ved toppen.
HP med Stabblandet bak. Fra toppen av Skarven fulgte vi rødmerket sti mot nord. Da stien brøt rtning øst, skar vi skrått vestover ned gjennom skogen til en hytte med blankt tak. Derfra fulgte vi vei og på sti mot Leira (skilt). Deretter bars det på skogsbilvei et par kilometer tilbake til startutgangspunktet.
Start date 06.10.2016 09:47
End date 06.10.2016 13:50

Begynt..

Written by janyga 06.10.2016 22:36

..å kopiere mine turer nå, Arnt Owe ;-) Men du glemte Høgda... Enig i at dette er en meget fin rundtur!!

Sv: Begynt..

Written by ArntO 06.10.2016 22:47

Så etterpå at du hadde gått runden. Mange av dine turer inspirerer Jan, så du skal ikke se bort fra at det er en viss fare for at mange repeteres før eller senere:-) Glemte ikke høgda. Uværsprosjekt sammen med de andre småtoppene utpå der, ble vi enige om, og så rakk vi ferga:-)

SKY RUNNING

Written by TROLL1 06.10.2016 18:45

Flotte bilder i flotte omgivelser. Bra jobba begge to!