Oslos høyeste - FT nr 6 og KT nr29 (27.09.2016)

Written by Harex (Harald Johansen) GSM

Start point Røa stasjon (142m)
Endpoint Oslo S (15m)
Ascents Kjerkeberget (630m) 27.09.2016
Visits of other PBEs Bjørnholt (360m) 27.09.2016
Kikutstua (370m) 27.09.2016

Etter å ha utsatt turen fra fredag uken før pga regn, hadde vi bestem oss for å ta turen i dag, selv om det var meldt regnog vind fra utpå kvelden. Vi kom oss av gårde ca 1530 fra jobben og tok t-banen til Røa. 15.55 syklet vi derfra opp Sørkedalen, videre opp på forbi Kobberhaugshytta og Middagskollen. Det var en tøff kneik oppover, men så trillet vi nesten hele veien ned til Kikutstua hvor vi fylte på vannflaskene. Fortsatt flott vær og medvind.. Vi fortsatte videre langs Hakkloa til Sandungsoset. Her holdt vi til høyre nord for Østre Sandungen ca 5 km i medvind og lett terreng før vi brakk mot venstre ca 4 km med noen kneiker til Sandungen gård. Hefra og opp var det skiltet de siste ca 2,5 km til toppen. Ca 200 hm. Jeg satt igjen sykkelen etter noen hundre meter langs stien, mens Herman tok med sin lette karbonsykkel til toppen. På toppen kl 1820 var det overrraskende vid og nydelig utsikt og en fin hytte. Ca 60 m unna var det et trigpkt på en stor sten med en stolpe. Dette lå ca 1-1,5 m lavere enn berget med hytta.
Det blåste imidlertid friskt på toppen, og etter bilder og skuing måtte vi starte returen for å komme lengst mulig før mørket og evt regnet satte inn. Lett jogging ned til veien, men det begynte å bli dårlig lys i den tette stien/skogen. Litt uttrykt for nedbør men håpet i det lengste på opphold. Ved Sandungsosen måtte imidlertid regnjakke på og snart også lyktene. Herfra og hjem var det rett og slett ufyselig med kraftig vind og regn. Litt skydd mot vinden var det heldigvis enkelte steder. Dessuten fikk Herman, som var i kakende god form, ligge først å ta vind på slettene. Litt før Kikutstua tok vi til venstre mot Maridalen/Hammeren for å få en annen vei hjem. Må si jeg var glad når vi omsider så lys fra sivilisasjonen. Gjennomvåt og med tunge bein skilte vi lag ved Sagene og jeg trillet de siste km ned til Oslo S og toget hjem til Årnes. Heldigvis hadde jeg med en tørr genser til skift på toget.
Det ble over 7 mil til sammen (hvorav ca 4 km på beina) og ca 4.40t. En tøff men flott tur. Takk til kjentmann og turkamerat for fin tur og god drahjelp på returen.