Høyest i Alvdal (04.10.2016)

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Atnsjøen/Breisjøseter (840m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Store Sølnkletten (1,827m) 04.10.2016

Kommunetopper
4.10.2016

MAJESTETEN I ALVDAL VESTFJELL
Alvdal Vestfjell ligger i Hedmark mellom Østerdalen og Atndalen. Dette er et forholdsvis tørt og nedbørsfattig område med runde og snille fjellformasjoner. Det er lett tilgang til Alvdal Vestfjell fra de avgiftsbelagte bomveiene gjennom Aumdalen, Sølndalen og Haustdalen. En alternativ adkomst er med sykkel fra Atndalen, der fjellveien til Breisjøseter er stengt med bom. Det finnes flere merkede ruter gjennom dalførene, og det er mulig å overnatte i turisthyttene Korsberghytta (13 senger, ubetjent), Storgrytdalseter (15 senger, ubetjent) og Breisjøseter (48 senger, betjent). På Breisjøseter kan man bli servert de flotteste matretter, forhåpentligvis etter en vellykket tur til Store Sølnkletten. ----------
Vi var på kommunetoppen Storsølnkletten høsten 2005. Utgangspunktet for turen den gang var Follandsvangen i Sølndalen. Elleve år senere fikk vi lyst på en ny tur, men nå fra Atnsjøen via Breisjøseter på sykkel. Fra bommen ble det en rolig start på dagen da vi valgte å trille syklene opp til veiens høyeste punkt (1170 moh.). Betydelig lettere ble nedkjøringen til Breisjøseter (960 moh.), som ligger ca. 11 km unna utgangspunktet. Grusveien var i elendig stand, og dermed ble farten lav for å unngå punktering. Breisjøseter var stengt for sesongen, og området varhelt tømt for vandrende turister. Rett bak den vesle bua «Arresten» starter rødmerket sti, som du følger i retning Korsberghytta. Etter ca. 2 kilometer holdt vi til venstre i stidelet, med dagens ruvende kjempe foran oss. Terrenget er forholdsvis lettgått opp til ca. 1300 moh. Herfra blir det betydelig brattere og tyngre opp fjellsiden, som består av stein og atter stein. Underveis passerte vi to le-groper. Det er sikkert mange som har bevilget seg en velfortjent pause der. De rødmalte T-ene snirkler seg opp ura hvor et parti med store flate steinheller ligger stablet i det verste partiet. Bak varden på Storsølnkletten (1827 moh.) ble det et raskt klesskifte i den iskalde oktoberluften. Utsikten var av stort format med fritt utsyn mot Rondane, Rendalssølen, Elgspiggen, Tronfjellet og Snøhetta. Ja, vi kunne faktisk skimte Sylane kledd i vinterdrakt lengst mot nordøst. Medbrakt kaffe og niste ble inntatt i le av en berghammer lenger nede i jellsiden. Turen til Storsølnkletten kan du kombinere med en tur til Spisskletten (1690 moh.) for deretter å returnere ned nordryggen til stien i Sølndalen.
(Fra boka Norges beste familietopper).

GAMMEL HANDELSRUTE
Fra gammelt av gikk det flere ferdselsveier fra Gudbrandsdalen til Østerdalen via Alvdal Vestfjell. Kolonner med kløvhester, handelsmenn og skreppekarer dro fra sted til sted og solgte varene som de brakte med seg.

STORE SØLENKLETTEN er en av 85 fjelltopper med PF over 1000 meter.

Inger Lise og Bjørn triller mot Breisjøseter
Breisjøseter
Storte sett steinur i øvre del
Store Sølnkletten
En kort pause i solveggen før vi returnerte på
sykkel
En kort pause i solveggen før vi returnerte på sykkel

STED: Alvdal kommune i Hedmark
HØYDE: 1827 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 1048 m
UTGANGSPUNKT: Atnsjøen 840 moh.
LENGDE: 30 km tur-retur (22 km på sykkel)
TID: 7 timer tur-retur (2,5 timer på sykkel)
STIGNING: 1490 høydemeter

Ja veldig trivelig.. Ps På Gravskardhøgda i morgen blir du belønnet med PF 797m

Kombitur

Written by BjørnF 04.10.2016 21:23

Takk for at jeg være med dere på tur. Veldig trivelig. Passa jo veldig bra at jeg sto på farten sjøl om det ble andre fjell enn planlagt.