Håpløse valg i håpløst vær (26.07.2011)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Kvamfjellet (774m) 26.07.2011

Noen sier at det er uværsturene man husker best. Vel, denne turen vil jeg helst bare glemme!

Parkerte på grei plass ved Berstad gård og la i vei i tåka med meteorologens løfter om opplett utpå ettermiddagen, vel vitende om at det var svært tidlig på ettermiddagen foreløpig (kl 12.) Det var skiltet til Høghornet, men stien var ufattelig sleip og glatt etter all den kraftige nedbøren de siste dagene.

Flere gale valg!
Jeg måtte virkelig se etter hvor jeg skulle sette føttene på noen av de blankskurte svaene i stien oppover. Normalt er disse helt uproblematiske, men jeg konsentrerte meg så mye at jeg klarte å gå rett forbi neste skilt, som ville ha vist meg rett sti til toppen. Hadde jeg skrevet ned tipsene om raskt å svinge av til høyre (vest), ville jeg kanskje ha husket det, men nå trasket jeg i stedet nesten en kilometer sørvestover, helt inn til Berstadvannet. Her trodde jeg at det gikk en sti opp ryggen mot vest. Det gjorde det definitivt ikke, og hadde jeg vært lur, så hadde jeg gått tilbake til start igjen.

Jeg var IKKE lur, og i graut-tjukk tåke og lett yr la jeg i vei rett opp de bratte skråningene mot toppen, og det bar gjennom einekratt og bjørkekratt og søkkvåt lyng. Ganske snart ble jeg stoppet av en bratt og sleip skrent, som selv Spiderman hadde slitt med å komme opp under de rådende forholdene. Altså måtte jeg traversere skogen i nordvestlig retning, men håpet på å komme fram til stien som ledet til topps etter hvert. Den følgende timen ønsker jeg egentlig ikke å skrive mer om – og unner ingen å gjenta dette under liknende værforhold!

På 620 meters høyde fant jeg endelig stien, og fulgte denne de siste 150 hm til topps. Utrolig hvor mye lettere det er å følge en sti i vegetert terreng! Jeg var oppe ved toppvarden etter to timer på tur. Ingen postkasse eller bok å beklage seg i, og heller ingen utsikt. Årets vestlandsraid hadde i grunnen startet verst tenkelig. Jeg tracket stien på gps ned igjen. Stien går jo opp nordøstryggen/eggen, Bjørnakollen. Dette er nå lagt ut som et gps-spor som kan lastes ned her. Vær så god!