Jervfjellet (504moh) i blautmyra, fra nord (25.09.2016)  5

Gråberga (496m) 25.09.2016 11:59
Litlbergfjellet (490m) 25.09.2016 13:25
Visits of other PBEs Jervfjellet, starten på skiløypa (285m) 25.09.2016 10:22

Vi startet turen med en solid frokost på Lerkendal hotell, etter at vi hadde feiret Rosenborg sitt seriegull med 1-3 seier over Molde dagen før. (Bare nevner det...)

Så bar det ivei til Jonsvannet og parkering i sørøst enden, like ved der skiløypetraseen opp til Jervfjellet starter. Ingen parkeringsplass akkurat, men heller parkering langs veien.

Det er skiltet fra veien, eller er det ingen skilt men det er så oppgått at det er umulig å ta feil.

Skal du opp hit på høsten og Trønderværet har vært som normalt, så ha på deg sko som tåler vann, mye vann. Det er blautmyr fra start til toppen og tilbake. Kjempefin trim og godt for ben og rygg, men krever sitt av fottøyet.

Rett etter oppstart tar vi de meste av høydemetrene i en bratt skiløype!! som går stort sett rett opp. Idyllisk å gå oppda..

Her deler stien seg på begge sider av steinen.

På toppen av bakken var det en 90 graders sving med 40 meter rett ned. Skjønner at det er nødvendig med både nett og gjerde.

Her, en skikkelig vriompeis.

Utsikten over Jonsvatnet er fin.

Her skimter vi Jervfjelltoppen midt i bildet.

Etter både nordtoppen1 og 2, var vi på Trulsen som Jervfjelltoppen heter.

Her ser vi rett hjem til Leksvika på nordsiden av Trondheimsfjorden. Rett over først Frosta og så Tautra.

Mellom alle steinknausene på fjellryggen, var det myrhøl med vann og søle. Trondheim helt bakerst i midten av bildet.

Vi lurer på om vi skal ta turen over alle myrhøla og til Gråberga. JA fin trim er det jo..

Vel fremme på Gråberga, tok vi en rast på vestsia. Der var det rett ned med fin utsikt.

Kona brydde seg mindre om utsikten over Jonsvatnet og mere om innsjekking på morgendagens flytur.

Men den nye mørke kvikklunsjen gikk ned på høykant. Hmmm...

Her ser vi tilbake til Jervfjellet... Knauser og myr i skjønn forening.

Etterpå ble det mat som fortjent på Fridays..