Gaustatoppen og Gaustaråen reprisetur (24.09.2016)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Gaustaråen (1,614m) 24.09.2016
Gaustaråen punkt SØ for topp (1,615m) 24.09.2016
Gaustatoppen (1,883m) 24.09.2016
Visits of other PBEs Heddersvatn parkering nordenden (1,145m) 24.09.2016

Vi parkerte på en relativt stor parkeringsplass litt før Stavsro Heddersvatn parkering nordenden og gikk i terrenget opp til stien der det var ett jevnt sig av folk oppover. Fulgte massen oppover til toppen som dessverre lå i tåka, så det var ingen utsikt. Anita og Theo stoppet ved tårnet, mens Rune, Teis og Storm ble med bortover mot høyeste punkt. Vi innså etter hvert at det ble for vanskelig for hundene å komme seg helt til toppen, store steinblokker å forsere så jeg ventet først med hundene mens Rune gikk siste biten til toppen og så passet han på hundene mens jeg fortet meg siste biten til toppen og fikk tatt en selfi i tåka. Gikk tilbake til turistforeningshytta der svigermor og Arne også ventet på oss, de hadde tatt heisen opp. En liten lunsj sammen med gjengen før Rune, jeg, Storm og Teis gikk nedover stien igjen og resten tok heisen ned. Rune ville ha med seg en kommunetopp til så vi forlot stien til Stavsro i krysset der stien mot Selstali tar av og gikk i steinur i tåka mot først Gaustaråen og deretter kommunetoppen i Hjartdal, punkt SØ for Gaustraråen. Deretter satte vi kursen direkte mot bilen i til tider noe bratt steinrøys, men kom oss trygt ned til bilen. Steinur var ikke hundenes favorittunderlag så gikk rolig her. Brukte totalt nesten fem timer på turen inkludert pauser. Rune, Storm og Teis var med på hele turen mens Anita og Theo var med til topps.