Kveldstur til Røysekollen - KT nr 28 (21.09.2016)

Written by Harex (Harald Johansen) GSM

Ascents Sørvest for Røysekollen (347m) 21.09.2016

Siden yngstejenta hadde laget middag til far, ble det litt bedre tid en ventet, så da så jeg mitt snitt til å rekke en topp i nærheten, og valget falt på Sørvest for Røysekollen i Fet, under en times kjøring hjemmefrav
Fulgte rv22 fra Fetsund til Gan og til venstre inn på fv169 mot Løken, Litt forbi Saga starter skogsveien til Bjørndalen. Til min overraskelse sto bommen åpen, og etter en kort prat med nærmeste nabo fikk jeg tillatelse til å kjøre inn til Bjørndalen. Dette sparte jo en god del tid. Parkerte ved Bjørndalen rett vest for toppenmpå motsatt side av veien for den gamle skogs/traktorvegen som går mot toppen. Fulgte traktorveien opp på et høydedrag ca 300 moh, og deretter svak sti i en bue mot venstre. Like under det bratte partiet vest for toppen fant jeg stien merket med blå og røde bånd som jeg fulgte til toppen. Deretter samme veien ned i god tid før mørket. Dessverre ble turen ødelagt av store mengde hjortelus som hoppet kontinuerlig på meg hele veien.. Blir ikke flere skautur i lavlandet før frosten har tatt knekken på udyra...