Nordre Glomvassfjellet - Meløy (21.09.2016)

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Storglomvatnet (600m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Nordre Glomvassfjellet (1,305m) 21.09.2016

Norges største pf-topper
21.9.2016

Fra Glomfjord kjørte vi opp til demningen ved Storglomvatnet. Her kunne vi følge rødmerket sti forbi Sandvatnet til Kvitsteindalsgammen. Denne ble oppsatt i 1933 og erstattet med en ny gamme i 2001. Her traff vi andre turgåere i det fine høstværet. Fortsatte etter stien over Skavdalselva som passerer en av de mange grottene i området. Forlot stien og gikk opp i et dystert og karri steinandskap. Videre til den vesle varden på Nordre Glomvassfjellet (1305). God utsikt mot Skjelåtinden som vi besteg i 2009. I dag var det de fine steinformasjonene som gjorde størst inntrykk.

LAHKO nasjonalpark ble opprettet i 2012. Dette er det største sammenhengende kalksteinsområdet i Norge over skoggrensen. Regn og overflatevann har tært opp berggrunnen og formet underjordiske grotter, fasinerende bergformasjoner og flere kalksjøer.