Prekestolen - KT nr 21 (16.09.2016)

Written by Harex (Harald Johansen) GSM

Ascents Prekestolen (410m) 16.09.2016
Visits of other PBEs Askkroken p-lomme (200m) 16.09.2016

Luftturen denne ettermiddagen gikk til Gjerdrum, ca 1 times kjøring hjemmefra. Parkerte ved Askkroken.Traff en hyggelig dame som sa jeg bare kunne parkere ved garasjen hennes og hun forklarte meg en alternativ vei opp i stedet for Grusveien. Så med lett sekk og Alma og Mille i bånn trasket jeg i vei en svingete, ganske bratt men fin sti/kjerrrevei ca 80 m nord for grusveien. Kom etter hvert opp på vein og fulgte den mot venstre. Skjønte jo at dette var feil retning men regnet med at den svingte etterhvert, og det var riiktig. Ved Mastutjern fulgte jeg stien sør for tjernet mot blåmerkt sti som gikk mot Prekstolen. Litt for travelt hadde jeg det for jeg raste forbi skiltet nesten 1 km forbi før jeg skjønte bommerten og snudder En titt på klokke gjorde at jeg måtte holde farten oppe før å rekke tilbake før det ble mørkt. Det var et drøyt stykke fra skiltet opp til toppen, men flott utsikt utover flatlandet. Jogget mesteparten hjem, og fulgte nå blåmerket sti hele veien og tilbake ved bilen1945, akkurat før det ble mørkt. Selv om turen til toppen var lenger var den vesentlig finere.